www.resurse-ortodoxe.ro - Predici, rugăciuni, filme, cărți, conferințe ortodoxe

DUMINICA INVIERII DOMNULUI- A PASTELUI :: Tipicul cel mare al Sfantului Sava cel Sfintit

DUMINICA INVIERII DOMNULUI- A PASTELUI :: Tipicul cel mare al Sfantului Sava cel Sfintit

SERIA A PATRA

INCEPUTUL, CU DUMNEZEU SFANTUL, A PENTICOSTARULUI, ADICA A CINCIZECIMII, CARE SE INCEPE DE LA SFANTA SI MAREA DUMINICA A PASTELUI SI SE SFARSESTE IN DUMINICA TUTUROR SFINTILOR, CUPRINZAND IN SINE
SLUJBA DIN TOATE ZILELE

La ceasul Utreniei, Paraclisierul luand Binecuvantare de la cel mai mare, iese si toaca in toaca cea mare si trage toate clopotele si apoi intrand in Biserica aprinde toate lumanarile si candelele, apoi pregateste doua vase cu carbuni aprinsi si pune intr-insele multa tamiie binemirositoare, apoi pune un vas cu tamaie in mijlocul Bisericii, iar pe altul il pune in Sfantul Altar ca sa se umple toata Biserica de buna mireasma. Dupa aceea cel mai mare intrand in Sfantul Altar impreuna cu Preotii si cu Diaconii se imbraca in toate vesmintele Preotesti cele prealuminate, iar Eclesiarhul  imparte apoi  lumanari  fratilor,  dupa  care  luand  Cinstita  Cruce,  Diaconul  luind  cadelnita,  iar  Preotul Sfanta Evanghelie si alt Preot Icoana Invierii Domnului Hristos, iar apoi incuind usile bisericii cele dinspre Apus, isi  intorc  fetele  catre  Apus,  iese  cel  mai  mare impreuna  cu Preotii  si cu Diaconii,  mergand in pridvor,  iesind pe usile  cele  dinspre  miazanoapte,  inaintea  lor  mergand  Diaconii  cu  doua  sfesnice  aprinse  si  amandoua  stranele cantand  Stihira  glas  6:  Invierea  Ta  Hristoase  Mantuitorule...  (Aceasta  Stihira  nu se  afla  in nici  un Tipic,  nici  in Penticostar, ca sa fie cantata aici) Apoi se toaca indelung si se trag toate clopotele si mergand in pridvor stau cu Evanghelia  si  cu Icoanele,  cu  fetele  catre  Apus  dupa  cum s-a  aratat  mai  sus.  Apoi  cel  mai  mare  ia  cadelnita  cu tamiie, de la Diacon, tinandu-o in mana dreapta si crucea in mana stanga si cadeste Icoanele, apoi pe clerici si pe frati  dupa  obicei.  Iar  Diaconul  merge  inaintea  lui  cu  lumanarea  aprinsa  si  fratii  stau  tinandu-si  lumanarile  lor, rugandu-se cu luare aminte pentru sine si multumind Domnului Hristos Dumnezeul nostru Celui ce a patimit pentru noi si a inviat din morti. Si dupa sfarsitul cadirii merge cel mai mare inaintea usii celei mari a bisericii si cadeste pe Diacon, care sta inaintea lui cu lumanarea aprinsa. Iar Diaconul ia cadelnita din mana celui mai mare si il cadeste el,  pe  cel  mai  mare,  iar  dupa  aceea  cel  mai  mare  luand  cadelnita  si  stand  inaintea  usilor  bisericii,  cu  fata  catre Rasarit si insemnand cu semnul Sfintei Cruci usile cele mari ale Bisericii, ( care sunt incuiate) cu cadelnita in mana dreapta, tinand Cinstita Cruce in mana stanga, iar Sfesnicele stand in amandoua partile, striga cu mare glas Slava Sfintei si celei deofiinta si de viata facatoarei si nedespartitei Treimi, totdeauna acum si pururea si-n vecii vecilor. Amin. , dupa care noi raspundem: Amin! si imediat incepe cel  mai  mare impreuna cu ceilalti slujitori Saptamana cante cu mare glas Troparul glas 5: Hristos a inviat din morti, cu moartea pe moarte calcand si celor din morminte viata  daruindu-le. 

Acest Tropar se canta de cel  mai  mare si de slujitorii impreuna  cu dansul,  de trei  ori  si  noi  de asemenea cantam acelasi Tropar, cu dulce Cantare, tot de trei ori. Apoi cel mai mare zice Stihrile, primul Stih: Sa invie  Dumnezeu  si  sa  se  risipeasca  vrajmasii  Lui...,  dupa  fiecare Stih  noi  cantam Troparul:  Hristos  a  inviat  din morti..., tot cate o data, Stihul al doilea: Precum se stinge fumul sa se stinga..., Hristos a inviat din morti..., Stihul al  treilea: Asa sa  piara  pacatosii  de  la  fata  lui  Dumnezeu...,  iarasi  Hristos  a  inviat  din  morti...,  Stihul  al  patrulea: Aceasta este ziua pe care a facut-o Domnul..., si iarasi Hristos a inviat din morti..., apoi Slava... si iarasi Hristos a inviat din morti...,  Si acum..., iarasi Hristos a inviat  din morti... (o data).  Apoi  cel  mai  mare canta  cu glas  mare: Hristos a inviat din morti cu moartea pe moarte calcand... si deschide usile bisericii si intra cel mai mare cu Cinstita Cruce, mergandu-i inainte doua Sfesnice aprinse, iar fratii cantand: Si celor din morminte viata daruindu-le... Apoi paraclisierul toaca in toaca cea mare si in cea mica, si se trag toate clopotele, si intrand cel mai mare cu Preotii in Sfantul Altar, Diaconul zice Ectenia cea  mare:  Cu pace Domnului sa  ne rugam..., Preotul spunand Ecfonisul:  Ca Tie  se  cuvine  toata  slava...  si  Intiistatatorul  incepe  Canonul,  alcatuit  de  Sfantul  Ioan  Damaschinul,  glasul  1, Irmosul:  Ziua  Invierii...,  Irmoasele  punandu-se  de  cate  patru  ori,  iar  Troparele  punandu-se  pe  doisprezece,  cu Stihul: Hristos a inviat! din morti... si iarasi  la sfarsit, fiecare strana  canta Irmosul,  cate o data.  Iar dupa sfarsitul Cantarii se pune drept Catavasie acelasi Irmos: Ziua Invierii... si dupa aceea Troparul: Hristos a inviat din morti...(de trei ori).

Inceputul Canonului totdeauna, la fiecare stare, il face Intiistatatorul, atat cand se incepe la Strana cea din dreapta cat si cand se incepe la Strana cea din stanga. Iar la inceputul Canonului la Cantarea cea dintii, cel mai mare cadeste Sfintele Icoane, apoi  amandoua stranele si pe frati, dupa randuiala zicand: Hristos a inviat! si fratii raspund: Adevarat a inviat! De asemeni, la fiecare Cantare se face cadire, dupa cum s-a aratat mai inainte, de catre Preotul cel de rand, mergandu-i inainte Diaconul cu lumanarea aprinsa. Apoi dupa Cantare Diaconul zice Ectenia cea mica din afara Sfantului Altar, dupa cum s-a scris in aceasta Sfanta zi, iar Ecfonisul il spune Preotul din Altar: Ca a Ta este stapanirea... Dupa prima Cantare se canta Irmosul, de catre Strana cea dreapta, iar dupa a treia Cantare se canta de Strana cea din stanga. La fel cantam si dupa celelalte Cantari. Dupa Cantarea a treia se pune Ecfonisul: Ca Tu esti Dumnezeul nostru..., apoi Ipacoiul glas 4: Venit-au mai inainte de dimineata cele ce au fost cu Maria si au aflat piatra rasturnata de pe mormant... si Citire din Cuvantul Sfantului Grigorie de Dumnezeu Cuvantatorul, al carui inceput este: Pe straja mea voi sta... Iar dupa Citire fratii isi aprind iarasi lumanarile. Dupa Cantarea a patra si dupa sfarsitul Cantarii a patra, se pune Ectenia cea mica de catre Diacon si Ecfonisul il zice Preotul, dupa cum s-a aratat: Ca bun si  iubitor  de oameni Dumnezeu esti... Dupa Cantarea a cincea se pune iarasi Ectenia  cea  mica, cu Ecfonisul: Ca s-a sfintit si s-a preaslavit preacinstitul si de mare cuviinta numele Tau... Iar dupa Cantarea a sasea se pune Ecfonisul:  Ca Tu esti Imparaul pacii  si Mantuitorul sufletelor noastre... Apoi Condacul,  glas 8: De Te-ai si pogorat in mormant Cela  ce esti  fara de moarte..., apoi Icosul si citim Sinaxarul.

Dupa  care cantam:  Invierea lui Hristos  vazand...  (de  trei  ori)  si  punem Stihira  glas  6:  Inviind  Iisus  din  mormant...  (de trei  ori).  Apoi  cantam si celelalte  trei  Cantari.  Dupa  Cantarea  a  sasea  se  pune  Ectenia  cea  mica,  cu  Ecfonisul:  Fie stapanirea  Imparatiei Tale...,  dupa  Cantarea  a  opta  se  pune Ectenia  cea  mica,  cu  Ecfonisul:  Ca  s-a  binecuvantat  numele  Tau...,  iar  la Cantarea  a  noua  cantam  Stihirile  Marimilor  Praznicului  Pastelui  si  dupa  dansele  punem  Ectenia  cea  mica,  cu Ecfonisul:  Ca  pe  Tine  Te  lauda  toate  puterile  ceresti...,  apoi  Luminanda:  Cu  trupul  adormind...  (de  trei  ori).  La Laude punem Toata  suflarea...  pe glas 1 si Stihrile le  punem,  pe patru,  cantand Stihirile Invierii glas  1:  Laudam Hristoase patima Ta cea mantuitoare... si alte trei Stihiri, apoi canta impreuna amandoua stranele Stihirile Pastelui, glas 5,  cu Stihurile lor: Sa invie Dumnezeu si sa se risipeasca vrajmasii  Lui..., Stihira: Pastele cele Sfintite noua astazi  s-au aratat...  si  celelalte trei  Stihiri,  cu Stihrile lor,  Slava... Si  acum...  glas  5:  Ziua Invierii  sa  ne luminam popoare cu prazmuirea..., apoi Troparul: Hristos a Inviat..., pe care il cantam de mai multe ori pana se saruta fratii unii pe altii, cu sarutarea  iubirii.  La  fel  fac si  Preotii,  impreuna  cu cel  mai  mare si  cu Diaconii in Sfantul  Altar. Venind la  cel  mai  mare Preotii zic: Hristos  a inviat!  si cel  mai  mare raspunde:  Adevarat  a inviat!, asa  facand la fiecare in parte.

Apoi cel mai mare luand Cinstita Cruce iese si sta afara inaintea Sfintelor Usi Imparatesti, la fel si toti  Preotii  si  Diaconii  cati  sunt,  luand  fiecare  dintre  dinsii  Sfinte  Evanghelii  si  Cinstite  Cruci,  fiecare  dupa randuiala si dupa starea sa, ies si ei si stau toti pe rand in partea dreapta a celui mai mare, dupa care vin catre ei fratii cei mai cinstiti intru cele bisericesti  si batranii, unul dupa altul si plecandu-se putin inaintea celui mai mare saruta fiecare Cinstita Cruce din mana celui mai mare si Sfanta Evanghelie, pe care o tine Preotul, apoi si celelalte Icoane, dupa care isi da si el Icoana pe care o tine in maini, de o saruta cel mai mare si Preotii si Diaconii. Apoi saruta dreapta celui mai mare, de asemenea si la ceilalti Preoti, face acelasi lucru, spunand: Hristos a inviat! iar ei raspunzand:  Adevarat  a  inviat!  Si  la  fel  fac  si  Preotii  si  monahii  unul  cu  celalalt,  dupa  care  se  asaza  in partea dreapta a Preotilor si a Diaconilor, unul dupa altul, iar dupa dansii se aseaza si mirenii, care de asemeni merg si fac sarutare,  la  fel  fac si  lucratorii  Manastirii,  dupa  aceeasi  randuiala,  se saruta  unul  pe altul.  Si  se face intre  dansii mare tacere, iar dupa sarutare se citeste Cuvantul cel de Invatatura al Sfantului Ioan Gura de Aur, de catre cel mai mare, sau de catre Eclesiarh: De este cineva binecredincios si iubitor de Dumnezeu..., in timpul caruia nu se sta jos, ci  stam toti  in  picioare  ascultand,  apoi  se  canta  Troparul  Sfantului,   glas  8:  Darul  gurii  tale ca  o lumina  de  foc stralucind..., iar dupa aceasta Diaconul zice Ecteniile: Miluieste-ne pe noi Dumnezeule... si: Sa plinim rugaciunele noastre cele de dimineata Domnului..., iar dupa Ecfonis, Diaconul zice: Intelepciune!, iar noi: Binecuvinteaza! , iar cel  mai  mare  spune:  Cel  ce  este  binecuvantat  Hristos  Dumnezeul  nostru...  si  noi  raspundem  Amin!  ,  apoi raspundem: Intareste Dumnezeule Sfanta si Dreapta  credinta  dreptmaritorilor  crestini..., apoi cel mai  mare tinand Cinstita Cruce, in loc de: Slava Tie Hristoase Dumnezeule nadejdea noatra slava Tie..., canta Hristos a inviat din morti cu moartea pe moarte calcand, si apoi cantam noi: Si celor din morminte viata daruindu-le!  Si indata cel mai mare zice Otpustul: Hristos a inviat din morti cu moartea pe moarte calcand si celor din morminte viata daruindu-
le, Adevaratul Dumnezeul nostru..., si celelalte. Apoi inaltand Cinstita Cruce zice: Hristos a inviat! (de trei ori) si noi raspundem de fiecare data: Adevarat a inviat! , tot (de trei ori), apoi cantam Hristos a inviat...! (de trei ori) tot Troparul si dupa dansul, tot cu cantare zicem si sfarsitul: Si noua ne-a daruit viata vesnica sa ne inchinam Invierii lui celei de a treia zi!   Dupa aceasta se canta La multi ani! si sarutam Cinstita Cruce cea tinuta in mana celui mai mare.

Urmeaza Ceasul 1, la care zicem Hristos a inviat...! (de trei ori), Invierea lui Hristos vazind..., tot (de trei ori), apoi  Ipacoiul (o data): Venit-au mai inainte de dimineata... si Condacul (o data): De Te-ai si coborat in mormant..., dupa care zicem aceste Tropare, cate (o data): In mormant cu trupul, in iad cu sufletul ca un Dumnezeu..., Slava...: Ca un purtator de viata... Si acum... al Nascatoarei: Ceea ce esti Sfintit lacas Dumnezeesc al Celui Preainalt bucura- te... Apoi Doamne miluieste... (de 40 de ori), Slava... Si acum...: Ceea ce esti mai cinstita..., Intru numele Domnului binecuvanteaza  Parinte!  Iar  Preotul  spune  Rugaciunea:  Pentru  Rugaciunile  Sfintilor  Parintilor  nostri...,  iar  noi spunem Amin! , apoi iarasi zicem: Hristos a inviat...! (de trei ori), Slava... Si acum... Doamne miluieste... (de trei ori), Parinte Binecuvanteaza! Iar Preotul face Otpustul Ceasului 1. Si in acelasi fel se canta si in loc de Ceasul 3 si de Ceasul 6, inaintea Sfintei Liturghii, deasemenea si inaintea Vecerniei, in loc de Ceasul 9, in loc de Pavecernita si in loc de Miezonoptica se face aceeasi randuiala a Ceasului 1.

INSEMNARE: Iar daca candva dintr-o oarecare mare nevoie nu va fi Liturghie, Atunci in locul Obednitei zicem asa: Hristos a inviat...! (de trei  ori), Invierea lui Hristos vazand...  (o data), apoi  Ipacoiul: Venit-au mai de dimineata...,  Slava...  Condacul:  De Te-ai  si  coborat  in  mormant...,  Si  acum...:  Unule  Nascut  Fiule...  Apoi Fericirile, din Canonul Pastelui, de la Cantarea a treia si a sasea, pe opt, dupa care Preotul spune: Intelepciune! iar Citetul spune Prochimenul Apostolului, si apoi insusi Apostolul de la Fapte: Cuvantul cel dintai am facut... Punem Evanghelia  de  la  Ioan:  La  inceput  era  Cuvantul...,  iar  dupa  aceasta  punem  Troparele:  Pomeneste-ne  pe  noi
 
Doamne..., Ceata ingereasca..., cu Stihul: Apropiati-va catre Dansul... si iarasi se canta Ceata ingereasca..., Slava...: Ceata Sfintilor Ingeri..., Si acum...:  Cred intr-unul Dumnezeu...  Apoi Rugaciunea:  Slabeste, lasa, iarta... Iar dupa Tatal nostru... punem Condacul: De Te-ai si pogorat in mormant..., Slava... Si acum... a Nascatoarei: Ceea ce esti Sfintit Lacas Dumnezeiesc al Celui Preainalt..., Doamne miluieste... (de 40  de ori), apoi: Unul  Sfant Unul Domn Iisus Hristos intru slava lui Dumnezeu Tatal.  Amin! Dupa aceea in loc de: Fie numele Domnului binecuvantat..., punem: Hristos a inviat...! (de trei ori), apoi Psalmul 33: Binecuvantat e Domnul in toata vremea..., cu sfarsitul: Nu
se vor lipsi de tot binele... Apoi se face Otpustul si iesim la masa.


INSEMNARE: Se cuvine sa stim: cum se canta Molevnicul in Sfanta zi a Pastelui Preotul zice: Binecuvantat este Dumnezeul nostru..., iar noi raspundem: Amin! Apoi Preotul canta Hristos a inviat...! (de trei ori), dupa care stranele canta iarasi Hristos a inviat...! (de trei ori), dupa cum s-a aratat mai sus la randuiala Utreniei. Dupa Slava... Si acum... Preotul zice: Hristos a inviat din morti cu moarte pe moarte calcand ,iar noi raspundem: Si celor din morminte viata daruindu-le. Apoi Slava... Si acum... Ipacoiul: Venit-au mai inainte de dimineata...,  iar  de  voiesti  sa  adaugi  Canonul  vreunui  Sfant,  atunci  zi  mai  inainte  Troparul  Sfantului  (o  data), Slava...   Si acum...: Venit-au mai inainte de dimineata... Dupa aceea punem Canonul Pastelui cu Irmosul, pe sase, cu Stihul: Hristos a inviat!   si Canonul Sfantului, daca este, cu Irmosul, pe patru. Dupa Cantarea a treia si a sasea punem Catavasia: Mintuieste-ne pe noi din nevoi..., iar dupa Cantarea a sasea punem Condacul si Icosul Pastelui, apoi Prochimenul glas 8: Aceasta este ziua pe care a facut-o Domnul..., cu Stihul: Marturisiti-va Domnului, ca este bun..., dupa  care punem Prochimenul Sfantului. Punem Evanghelia  de la Luca, dupa aceea Evanghelia Sfantului.

La Cantarea a noua in locul Cantarii: Cuvine-se sa te fericim... zicem Irmosul: Lumineaza-te, Lumineaza-te noule Ierusalime...,  apoi  Hristos  a  inviat...! (de  trei  ori),  iar  dupa  aceea  Ipacoiul:  Venit-au  mai  inainte  de dimineata..., Slava...  Troparul  Sfantului,  Si  acum...  Condacul  Praznicului:  De  Te-ai  si  pogorat  in  mormant...  Apoi  Ectenia: Miluieste-ne pe noi Dumnezeule..., dupa care Preotul zice: Intelepciune! , iar noi raspundem: Hristos a inviat! (de trei  ori),  apoi  Preotul,  in  loc  de  Slava  Tie  Dumnezeul  nostru...  spune:  Hristos  a  inviat  din  morti  cu  moartea  pe moarte calcand, si noi raspundem: Si celor din morminte viata daruindu-le. Apoi se face Otpustul, cu Sfanta Cruce, si  se zice asa:  Hristos a  inviat  din morti...  si  celelalte dupa  cum s-a  aratat  mai  inainte la  sfarsitul  Utreniei,  dupa aceea Preotul zice cu glas mare: Hristos a inviat! (de trei ori) iar noi raspundem de fiecare data: Adevarat a inviat! tot (de trei ori) Si iarasi cantam Hristos a inviat...! (de trei ori), apoi Doamne miluieste... tot (de trei ori), cu cantare dulce, Slava... Si acum... Binecuvanteaza Parinte!  si urmeaza Otpustul Slujbei.

SLUJBA  SFINTEI  LITURGHII CARE  SE  FACE  MAI  DE  DIMINEATA:

Diaconul zice Binecuvanteaza Parinte! iar cel mai mare zice cu glas mare: Binecuvantata este imparatia a Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh acum si pururea si-n vecii vecilor! , iar noi raspundem: Amin! , dupa care cel mai mare impreuna cu ceilalti Preoti in Sfantul Altar canta Hristos a inviat...! (de trei ori) si stranele canta acelasi Tropar iarasi  (de trei  ori),  apoi  cel  mai  mare zice Stihrile,  Primul  Stih:  Sa  invieze Dumnezeu si  sa  se risipeasca vrajmasii Lui..., Strana spune: Hristos a inviat...! (o data), Stihul al doilea: Precum se stinge fumul sa se stinga cum se  topeste  ceara  de la  fata  focului...,  si  iarasi  Strana:  Hristos  a  inviat...!  (o  data),  Stihul  al  treilea:  Asa  sa  piara pacatosii  de la  fata  lui  Dumnezeu  iar dreptii  sa se veseleasca..., iar Strana  raspunde iarasi:  Hristos  a  inviat...! (o data), Stihul al patrulea: Aceasta este ziua pe care a facut-o Domnul sa ne bucuram si sa ne veselim intru dinsa... si Strana  raspunde:  Hristos  a  inviat...!  (o  data),  Slava...  si  iarasi  Strana  raspunde:  Hristos  a  inviat...!  (o  data),  Si acum..., iar Strana raspunde: Hristos a inviat...! (apoi data), dupa care cel mai mare canta cu glas mai inalt Hristos a inviat din morti cu moartea pe moarte calcand, si noi raspundem: Si celor din morminte viata    daruindu-le.

Dupa aceea  Diaconul  zice Ectenia  cea  mare,  dupa  care  zicem  Antifonul  intii,  glas  2,  Psalmul  65,  Stihul  intii:  Strigati Domnului tot pamantul..., si se canta: Pentru rugaciunile Nascatoarei de Dumnezeu Mantuitorule Mantuieste-ne pe noi,  Stihul  al  doilea:  Strigati  Domnului  tot  pamantul  cantati  numele  Lui,  dati  slava  laudei  Lui...  si  iarasi  Strana raspunde: Pentru rugaciunile Nascatoarei de Dumnezeu Mantuitorule Mantuieste-ne pe noi, Stihul al treilea: Ziceti lui Dumnezeu cat sunt  de infricosate lucrurile Tale Doamne, intru multimea puterii  Tale minti-vor  Tie vrajmasii Tai,  si  iarasi  Strana  raspunde:  Pentru  rugaciunile Nascatoarei  de  Dumnezeu  Mantuitorule Mantuieste-ne  pe  noi, Stihul  al  patrulea: Tot pamantul sa se inchine Tie sa cante numelui  Tau preainalt, si iar Strana raspunde:  Pentru rugaciunile  Nascatoarei  de  Dumnezeu  Mantuitorule  Mantuieste-ne  pe  noi,  Slava...  Si  acum...  si  apoi  amandoua stranele canta impreuna, cu glas inalt: Pentru rugaciunile Nascatoarei de Dumnezeu Mantuitorule Mantuieste-ne pe noi.  Apoi  se  zice  Ectenia  cea  mica. 

Urmeaza  Antifonul  al  doilea  pe  acelasi  glas,  Psalmul  66,  Stihul  intii: Dumnezeule  milostiveste-te  spre  noi  si  ne  binecuvanteaza...,  iar  Strana  canta:  Mantuieste-ne  pe  noi  Fiul  lui Dumnezeu Cel ce ai inviat din morti pe noi cei ce iti cantam Tie Aliluia, Stihul al doilea: Dumnezeule milostiveste-te spre noi si ne binecuvanteaza, lumineaza fata Ta peste noi si ne miluiestei, si iarasi Strana raspunde: Mantuieste-ne  pe  noi  Fiul  lui  Dumnezeu...,  Stihul  al  treilea:  Ca  sa  cunoastem  pe  pamant  calea  Ta  intru  toate  neamurile Mantuirea Ta, Strana raspunde: Mantuieste-ne pe noi Fiul lui Dumnezeu..., Stihul al patrulea: Marturiseasca-te Tie popoarele  Dumnezeule,  marturiseasca-te  Tie  popoarele  toate,  Strana  raspunde:  Mantuieste-ne  pe  noi  Fiul  lui Dumnezeu..., Slava... Si acum... impreuna amandoua stranele canta: Unule Nascut Fiule... Apoi Ectenia mica, dupa care urmeaza Antifonul al treilea, glas 5, Psalmul 67, Stihul intii: Sa invieze Dumnezeu si sa se risipeasca vrajmasii Lui..., si se pune Troparul: Hristos a inviat din morti... (o data), apoi Stihul al doilea: Sa invieze Dumnezeu si sa se risipeasca vrajmasii Lui si sa fuga de la fata Lui cei ce-L urasc pe Dansul, si iarasi Strana canta Troparul (o data), Stihul al treilea: Precum se stinge fumul sa se stinga, cum se topeste ceara de la fata focului, si iarasi Strana canta Troparul  (o  data),  Stihul  al  patrulea:  Asa  sa  piara  pacatosii  de  la  fata  lui  Dumnezeu...  si  iarasi  Strana  raspunde Hristos a inviat  din morti... (o data). 

Apoi se face Vohodul si Diaconul,  daca  este,  iar daca  nu este Preotul zice: Intelepciune drepti!   iar noi zicem Stihul Vohodului: Intru adunari binecuvantati pe Dumnezeu, pe Domnul de la izvoarele lui Izrael, si cantam iarasi Troparul: Hristos a inviat din morti... (o data), apoi punem Ipacoiul: Venit-au mai inainte de dimineata..., Slava... Si acum... Condacul: De  Te-ai si pogorat in mormant... Iar in locul Cantarii: Sfinte Dumnezeule... cantam: Cati in Hristos v-ati botezat in Hristos v-ati si imbracat. Aliluia... (Se cuvine sa stim: ca acest inceput al Sfintei Liturghii, cu Antifoanele, si pana la Cantarea: Cati intru Hristos v-ati botezat..., le cantam in toata Saptamana Luminata,  pana la Duminica  cea  noua  a Tomei.) Apoi  urmeaza Prochimenul  glas 8:  Aceasta este ziua pe care a facut-o Domnul sa ne bucuram si sa ne veselim intru dansa, cu Stihul: Marturisiti-va Domnului ca este bun ca in veac este mila Lui...  Apostolul il punem de la Fapte: Cuvantul cel dintii l-am facut..., Aliluia... glas 4: Tu inviind vei milui Sionul..., cu Stihul: Domnul din cer a privit pe pamant... Se pune Evanghelia de la Ioan, pe care, pentru a o citi, Diaconul se apropie si zice: Binecuvanteaza Stapane pe binevestitorul..., apoi cel mai mare zice: Dumnezeu pentru rugaciunile Sfantului Slavitului... si celelalte, dupa cum este aratat in Liturghier, apoi iese Diaconul la locul cel obisnuit in dreptul Usilor Imparatesti si sta cu fata catre Rasarit, iar cel mai mare zice cu glas inalt, inaintea Sfintei Mese: Cu Intelepciune drepti sa ascultam Sfanta Evanghelie..., la fel zic si toti ceilalti Preoti cati sunt  care slujesc, iar dupa  dansii,  zic si Diaconii,  stand la locurile lor, departe de Sfanta Masa, pana la  usile bisericii  cele  catre  Apus,  unul  dupa  altul,  iar  mai  in  urma  decat  toti  sta  Arhidiaconul,  deci  toti  zic  Sfanta Evanghelie, dupa ce zice cel mai mare, unul dupa altul, fiecare dupa starea lui, dupa cum e asezat de cel mai mare.

Si intii incepe cel mai mare: Din Sfanta Evanghelie de la Ioan citire! si ceilalti toti zic, tot acelasi Stih, iar cel mai mare, zice apoi: Sa luam aminte!, si ceilalti spun la fel, dupa care cel mai mare stand inaintea Sfintei Mese, cu fata spre Rasarit, citeste: La inceput era Cuvantul... si celelalte, si ceilalti Preoti spun tot acelasi Stih, si la fiecare Stih sau stare a Evangheliei, Eclesiarhul loveste cate o data in clopotelul din Biserica, iar Paraclisierul loveste in toaca cea mare, afara de Biserica si apoi in clopotul cel mare. Iar la Stihul cel final loveste in toate clopotele si in toaca cea mare si in toaca cea mica, si se savarsespte, apoi, dupa randuiala Dumnezeiasca Liturghie a Sfantului Ioan Gura de  Aur.   In  locul   Axiorului   cantam:  Ingerul   a  strigat   celei   cu   dar   daruite...,   apoi  Irmosul:   Lumineaza-te, Lumineaza-te... Punem Priceasna: Trupul lui Hristos primind si din izvorul  cel  fara de moarte gustati..., Aliluia... (de trei ori). Iar cand zice cel mai mare: Cu frica de Dumnezeu, cu credinta si cu dragoste sa va apropiati! , noi in locul Cantarii: Bine este cuvantat Cel ce vine intru numele Domnului, punem Troparul: Hristos a inviat din morti...(o data), iar cel mai mare  zice:  Mantuieste  Dumnezeule  poporul  Tau... iar  noi  raspundem  Hristos  a  inviat  din morti...  (o  data),  dupa  care  cand  Preotul spune: Totdeauna  acum  si  pururea si-n  vecii vecilor. Amin!, noi raspundem iarasi: Hristos a inviat din morti... (o data). Dupa aceasta se pune Ectenia. In locul Cantarii: Fie numele Domnului  binecuvantat... si in locul  Psalmului  33:  Bine  voi  cuvanta  pe  Domnul...,  cantam  Hristos  a  inviat  din morti... (de 12 ori) sau chiar de mai multe ori, pana se imparte Anafora de catre cel mai mare. Apoi cel mai mare spune: Binecuvantarea Domnului este peste voi..., iar Strana raspunde Amin!, si dupa aceasta cel mai mare in loc de:  Slava  Tie Hristoase Dumnezeul  nostru..., spune:  Hristos  a  inviat  din morti  cu  moartea  pe  moarte  calcand, si Strana continua: Si celor din morminte viata daruindu-le, dupa care cel mai mare zice Otpustul, avand Crucea dupa obicei, asa cum s-a aratat la Utrenie.

INSEMNARE: Trebuie sa se stie si aceasta: ca Usile Imparatesti ale Altarului si cele Mari si cele Mici de la Strane, in toate Bisericile in toata Saptamana cea Luminata nu le inchidem nici chiar in vremea Impartasirii.

Trebuie sa se stie: cum ca binecredinciosii crestini nu aduc carne in Biserica, ci in casa la Preot (probabil in casa de Praznuire). Iar Rugaciunea pentru ca sa se Binecuvanteze bucatele de carne din Sfanta si Marea Duminica a Pastelui o face Preotul in felul urmator: Preotul zice: Bine este cuvantat Dumnezeul nostru..., iar noi zicem: Hristos a  inviat  din  morti...  (de  trei  ori),  apoi  Preotul:  Domnului sa  ne  rugam..., iar  noi:  Doamne  miluieste...  si  apoi Rugaciunea:  Cauta  Doamne  Iisuse  Hristoase  Dumnezeul  nostru  spre  bucatele  de  carne...,  si  apoi  Rugaciunea: Pentru ca sa se binecuvanteze branza si ouale..., care aduse fiind se pun in Pridvor, pentru ca in Biserica, nicidecum nu se cuvine sa fie puse, iar Preotul iesind zice: Domnului sa ne rugam..., noi raspundem: Doamne miluieste..., iar el spune Rugaciunea: Stapane Doamne Dumnezeul nostru... Trebuie sa se stie: ca atat carnea cat si prinosul cel alb, adica branza si ouale nu sunt Pastele, nici Mielul, precum zic unii  oarecare care si primesc din acestea,  cu toata  evlavia,  ca si  cum se impartasesc dintr-o oarecare sfintenie, ci sunt  o aducere normala, pentru ca nu se poate ca sa se aduca acestea ca si o jertfa lui Dumnezeu,  ci doar ca o Binecuvantare a celor ce incep dupa Post sa manance carne, brinza si oua, pentru ca cele puse inainte se Binecuvanteaza  de  catre  Preot  cu  Rugaciunea  cea  pentru  mancare.  Pentru  ca  Pastele  cel  adevarat  este  insusi Hristos, Mielul Cel ce ridica pacatele lumii, care in Sfantul Altar, intru Jertfa cea fara de sange, intru Preacinstitele Taine ale Cinstitului Sau Trup si ale Sangelui Sau celui de viata fatator, se aduc de catre Preot, lui Dumnezeu si Tatalui, si dintru Acelea cei ce mananca se impartasesc cu vrednicie ( sa se stie), ca Pastele cel adevarat il mananca.

Si pentru aceasta prinoasele cele aduse, care nu sunt Paste, nu se cuvine sa fie puse in Sfantul Altar sau in Biserica ci afara de Biserica, sau in Pridvor pentru ca prin Rugaciune sa se binecuvinteze, asa cum invata Canonul al treilea al  Sfintilor  Apostoli,  care  zice:  "Oricare  episcop  sau  preot,  in  afara  de  cele  gatite  spre  Jertfa  Domnului,  altele oarecare, care se aduc la Sfantul Altar, miere sau lapte sau in loc de vin, sichera (adica o bautura tare) sau miel sau pasari sau oarecare animale sau linte, in afara de struguri vara si untdelemn pentru candele si tamaie pentru vremea Liturghiei, de toate acestea sa se lepede si afara sa le scoata". Iar dupa Sinodul al VI-lea Ecumenic, la Sinodul Trulan,  Canonul  99  zice:  Ne-am  instiintat  precum  ca  in  partile  Armeniei  si  aceasta  se  face:  ca  unii  oarecare, inauntru in Sfintele Altare aduc parti  de  carne  fiarta  Preotilor,  pe  care jidoveste le impartesc.  Pentru aceasta  am legiuit  ca  Biserica  sa  se  pazeasca  fara  prihana,  ca  nu  se  cuvine  nici  unui  Preot  a  primi  parti  de  multe  feluri  de carnuri, de la cei ce le aduc ci indestulati sa fie cu acestea, care se aduc si care sa le imparteasca cu cel ce le aduce. Iar aducerea aceasta sa se faca in afara de Biserica, iar daca cineva nu face acestea atunci sa se afuriseasca.

SLUJBA  ARTOSULUI

In ziua Sfantului Paste, dupa Otpustul Sfintei Liturghii, Preotul luand Icoana Invierii Domnului Hristos si Diaconul primind de la alt oarecare Diacon, Artosul prin usile bisericii, daca va fi in Sfantul Altar ( iar in oarecare Manastiri se pune pe Analogul din biserica, care este pregatit pentru aceasta, impreuna cu Icoana Invierii Domnului si mergand fratii la Anafora  saruta  mai intai Icoana Praznicului,  apoi  Artosul  ) si Diaconul  luandu-l  pe  el,  adica Artosul, in paner, il pune pe cap, el fiind imbracat  cu Stiharul si avand capul descoperit mergand inainte cu doua sfesnice aprinse si  cel  mai  mare si  fratii  toti  dupa  randuiala  ies  cu Artosul  ( adica  o piine intreaga,  ce se  aduce prinos, fiind gatita pentru aceasta, avand pe dansa o cruce) si merg din Biserica la masa, in locul Psalmului zicand Cantarea:  Hristos  a inviat...! Iar Paraclisierul  si  ceilalti  frati  trag toate  clopotele  si  toaca  in toaca  cea  mare  si  in toaca cea mica. Dupa ce intram la masa Preotul pune Icoana Praznicului si   Artosul la locurile lor si Citetul  zice: Hristos  a  inviat...!  (de  trei  ori)  si  Tatal  nostru...,  Slava...  Si  acum...  Doamne  miluieste...  (de  trei  ori)  si  apoi: Binecuvanteaza  Parinte!,  si  cel  mai  mare  zice:  Hristoase  Dumnezeule  binecuvanteaza  mancarea  si  bautura...  si celelalte, iar Citetul zice:  Amin!   Si stam fiecare la locul nostru,  cu toata tacerea si bunacuviinta, si se face mare mangiiere fratilor. Apoi incepem a citi din aceasta Sfanta zi, adica din insasi ziua Purtatoare de Lumina, Talcuirea Sfantului  Ioan  Gura  de  Aur,  la  Capetele  (Poruncile)Sfintilor  Apostoli,  la  masa,  pe  care  o  sfarsim  la  Duminica Tuturor Sfintilor. Dupa obisnuita masa, sculandu-se fratii pun Artosul pe masa si canta: Hristos a inviat din morti... (de  trei  ori),  apoi  Doamne  miluieste...  (de  trei  ori)  si  Binecuvanteaza  Parinte!    apoi  Chelarul  luand  obisnuita Binecuvantare  de  la  cel  mai  mare  si  de  la  frati,  zicand:  Binecuvantati-ma  Parinti  Sfintiti  si  ma  iertati  pe  mine pacatosul..., iar noi raspunzand:  Dumnezeu sa te ierte si sa te binecuvanteze... , apoi luandu-si  camilavca zice cu glas  mare,  in locul  Rugaciunii:  Mare  este  numele  Sfintei  Treimi...,  Hristos  a  inviat! (o data) iar  noi  raspundem: Adevarat  a  inviat!   

Apoi  acelasi  Chelar  insemnand  cu  Semnul  Crucii  deasupra  Artosului  zice:  Sa  ne  inchinam Invierii Lui celei de a treia zi, si pune Artosul pe Panaghiar, dupa care Chelarul aduce Artosul, cu Panaghiarul, la cel  mai  mare  si  saruta  Artosul  si  dupa  dansul  saruta  toti  fratii  si  canta  Irmosul  Cantarii  a  noua:  Lumineaza-te, lumineaza-te  noule Ierusalime...  si  celelalte  doua  Tropare ale  aceleiasi  Cantarii,  si  iarasi  Irmosul:  Lumineaza-te, lumineaza-te... Si  dupa sarutarea  Artosului de catre toti, Chelarul  se intoarce si-l pune inaintea  celui  mai  mare si zice Rugaciunea: Pentru rugaciunile Sfintilor Parintilor nostri..., iar noi zicem: Amin! si cantam Hristos a inviat...! (de trei  ori),  apoi zicem Slava..., Ipacoiul: Venit-au mai inainte de dimineata..., Si acum...  Condacul: De Te-ai si pogorat  in  mormant...,  apoi  Doamne  miluieste...  (de  trei  ori),  Binecuvinteaza  Parinte!  ,  iar  cel  mai  mare  zice: Binecuvantat fie Dumnezeu cel ce ne miluieste si ne hraneste pe noi din darurile sale cele bogate... si celelalte, apoi noi zicem: Amin! iar cel mai mare zice: Dumnezeu sa ierte si sa miluiasca pe cei ce ne miluiesc si ne slujesc noua... si celelalte dupa randuiala. Si indata iesind de la  masa intram in Biserica noi si toti  fratii dupa randuiala,  fiecare dupa starea sa,  mergand inainte Preotul cu Icoana Invierii Domnului Hristos si Diaconul  cu Artosul ducandu-l pe capul sau, iar clericii canta Troparul: Hristos a inviat din morti... Atunci Paraclisierul si ceilalti frati toaca in toaca cea mare si in toaca cea mica si trag toate clopotele, iar dupa ce intra cel mai mare si fratii in Biserica, Preotul si Diaconul pun la locurile lor Icoana si Artosul iar noi cantam: Si noua ne-a daruit viata vesnica... si mergem fiecare la chilia sa. Asa se face Slujba Sarutarii Artosului in toata Sfanta Saptamana cea Luminata pana Sambata.

Se  cuvine  sa  stim:  Ca  de  se  va  intampla,  ca  un  frate  sa  mearga  catre  Domnul  intru  aceasta  Sfanta Saptamana a Pastelui, pentru aceasta vezi toata Slujba zilelor  acestora pentru cei adormiti in Molitfelnic.

INTRU SFANTA SI MAREA DUMINICA A PASTELUI SEARA

La Vecernie,  cel  mai  mare se imbraca in toate vesmintele cele preotesti si stand inaintea Sfintei  Mese si insemnand-o  cu  cadelnita  in  chipul  Crucii  zice  cu  glas  mare:  Binecuvantat  este  Dumnezeul  nostru...!  si  noi raspundem Amin!, iar cel mai mare incepe: Hristos a inviat din morti cu moartea pe moarte calcand... (de trei ori) si stranele il canta iarasi (de trei ori), apoi cel mai mare zice Stihurile cele scrise mai inainte, Stihul intii: Sa invieze Dumnezeu...,  Stihul  al  doilea:  Precum  se  imprastie  fumul...,  Stihul  al  treilea:  Asa  sa  piara  pacatosii...,Stihul  al patrulea: Aceasta este ziua pe care a facut-o Domnul..., iar noi dupa fiecare Stih cantam Hristos a inviat...! cate (o data), apoi Slava..., noi cantam: Hristos a inviat...!, Si acum... si iarasi cantam: Hristos a inviat...! (o data). Apoi cel mai mare canta cu glas mai inalt Hristos a inviat din morti cu moartea pe moarte calcand, iar noi punem sfarsitul: Si celor  din  morminte  viata  daruindu-le. 

Dupa aceea Diaconul  zice  Ectenia  cea  mare:  Cu  pace  Domnului  sa  ne rugam... (se cuvine sa stim: cum ca intotdeauna dupa ce Preotul incepe Slujba, el cadeste Sfanta Masa dupa obicei si tot Sfantul Altar. Apoi la Vecernie cand cantam: Doamne strigat-am..., la Utrenie inaintea celor sase Psalmi, la incepurul Canonului de asemeni Preotul iese si cadeste biserica,  stranele si pe frati, dupa randuiala cea obisnuita). Apoi  cantam:  Doamne strigat-am...,  pe  glas  2  si  punem Stihirile pe  sase,  trei  ale  Invierii,  glas  2:  Cel  ce  mai inainte  de  veci  din  Tata  Te-ai  nascut...  si  trei  ale  lui  Anatolie,  Slava... Lauda cea mantuitoare  cantand-o...,  Si acum... a Nascatoarei: Trecut-a umbra legii... Se face Vohodul cu Evanghelia, Lumina lina..., apoi Prochimenul cel mare,  glas  7:  Cine  este  Dumnezeu  mare  ca  Dumnezeul  nostru..., Stihul  intii:  Cunoscuta  ai  facut  intre  popoare puterea Ta..., Stihul al doilea:   Zis-am acum am inceput aceasta este schimbarea dreptei Celui Preainalt..., Stihul al treilea: apoi  Ectenia: Sa zicem toti..., Rugaciunea:  Invredniceste-ne Doamne... si Ectenia: Sa plinim rugaciunea

Iisus-Hristos
Sfinții zilei
Căutare

2. Căutare rapidă - cuvânt:

Știri ortodoxe
Recomandări:
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.