Sinaxar 2 Ianuarie
În aceastÄ lunÄ, în ziua a doua, pomenirea celui între sfinĹŁi pÄrintele nostru Silvestru, papÄ al Romei.
Sfântul Silvestru s-a nÄscut în Roma cea veche Ĺi a fost crescut de mic în credinĹŁa creĹtinÄ, învÄĹŁând carte Ĺi purtÄri bune de la preotul Cvirin. Ajungând în vârstÄ Ĺi-a arÄtat dragostea cÄtre Dumnezeu Ĺi cÄtre aproapele prin ajutorarea Ĺi apÄrarea celor prigoniĹŁi pentru credinĹŁÄ. Pentru faptele lui alese Ĺi pentru viaĹŁa lui îmbunÄtÄĹŁitÄ, dupÄ moartea lui Miltiade, a fost hirotonit episcop al Romei vechi, cu învoirea tuturor.
PÄstoria lui s-a arÄtat pilduitoare: a dat rânduieli bune Bisericii Ĺi preoĹŁilor Ĺi a apÄrat Dumnezeirea Mântuitorului împotriva hulitorilor, dovedindu-le din ScripturÄ cÄ Iisus Hristos este Dumnezeu adevÄrat Ĺi om adevÄrat, nÄscut din FecioarÄ, cum au grÄit proorocii. La adânci bÄtrâneĹŁi episcopul Silvestru a trecut la Domnul, în anul 335.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea sfântului sfinĹŁitului mucenic Taghen.
Acesta a fost episcop în cetatea Parium din Helespont. Silit fiind de tribunul Zilichintie sÄ intre în oaste, s-a împotrivit. Pentru aceasta a fost legat de patru stâlpi Ĺi bÄtut cu toiege. Apoi din porunca lui Liciniu a fost înecat în mare, dupÄ ce întorsese la Hristos pe unii corÄbieri Ĺi ostaĹi. CreĹtinii i-au scos trupul din apÄ Ĺi l-au îngropat la poarta cetÄĹŁii. MoaĹtele lui au sÄvârĹit vindecÄri Ĺi minuni.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea sfinĹŁilor Teopempt Ĺi Teodota, maica sfinĹŁilor celor fÄrÄ de arginti, care în pace s-au sÄvârĹit.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea cuviosului Marcu cel surd, care în pace s-a sÄvârĹit.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea sfântului mucenic Vasile din Ancira.
Acest sfânt mucenic Vasile, din cetatea Ancirei, a pÄtimit pe vremea nelegiuitului împÄrat Iulian între anii 361-363. Pentru credinĹŁa lui creĹtinÄ a fost prins Ĺi dus înaintea dregÄtorului Tarnilie, în faĹŁa cÄruia a mÄrturisit cu multÄ îndrÄznealÄ pe Hristos. De aceea a fost legat Ĺi bÄtut fÄrÄ milÄ; apoi adus la Constantinopol unde iarÄĹi a fost bÄtut atât de tare cÄ i-au ieĹit mâinile Ĺi umerii din încheieturi. DupÄ aceea i s-au tÄiat curele din pielea lui Ĺi a fost strÄpuns cu fiare înroĹite. RÄbdând vitejeĹte aceste chinuri, a primit ajutorul lui Dumnezeu; cÄci fiind aruncat într-un cuptor încins a fost pÄzit nevÄtÄmat, pentru credinĹŁa sa. DupÄ aceea a fost dus în Cezareea, Ĺi osândit de dregÄtorul de acolo sÄ se lupte în circ cu fiarele. Dar, sfântul rugându-se, a fost lovit de o leoaicÄ Ĺi aĹa Ĺi-a dat duhul, primind cununa muceniciei. Sfintele lui moaĹte au fost pÄstrate cu grijÄ de rude Ĺi de prieteni, înfÄĹurate în giulgiu, cu miresme, Ĺi îngropate în loc însemnat, unde mai târziu au zidit bisericÄ în numele acelui sfânt.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea sfântului Serghie, care s-a sÄvârĹit, fiind tÄiat cu sabia.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea sfântului Teopist, care s-a sÄvârĹit, fiind lovit cu pietre.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea cuviosului pÄrintelui nostru Cosma, arhiepiscopul Constantinopolului, fÄcÄtorul de minuni, îngropat în Sfânta MÄnÄstire Hora.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea noului mucenic Zorz (George sau Gheorghe) Ghiurghiul din Mitilina, care mÄrturisind pe Hristos a fost sugrumat în anul 1770.
Sf. George (Zorz) era din Georgia Ĺi a fost vândut ca sclav când era copil. StÄpânul sÄu, un musulman din insula greacÄ Mitilene, l-a obligat sÄ se converteascÄ la Islamism, numindu-l Sali. DupÄ moartea stÄpânului sÄu, George a rÄmas pe insulÄ Ĺi Ĺi-a deschis un magazin mic.
În 1770, când a împlinit 70 de ani, s-a înfÄĹŁiĹat autoritÄĹŁilor spunându-le cÄ este creĹtin ortodox. Kadi a crezut cÄ acesta Ĺi-a pierdut minĹŁile, Ĺtiind foarte bine cÄ dacÄ ar declara aĹa ceva, ar fi condamnat la moarte.
În ziua urmÄtoare, George a fost interogat din nou Ĺi apoi bÄtut. El a îndurat chinurile în tÄcere dar nu Ĺi-a pÄrÄsit credinĹŁa. DupÄ alte Ĺi alte torturi, sfântul martir a fost spânzurat în 2 ianuarie 1770, primind cununa de biruinĹŁÄ de la Mântuitorul Hristos.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea sfântului PÄrintelui nostru Serafim din Sarov.
Sfântul Serafim de Sarov, un mare ascet al Bisericii Ruse, s-a nÄscut în 19 iulie 1745. PÄrinĹŁii sÄi, Isidor Ĺi Agatia Moshnina erau din Kursk. TatÄl lui era comerciant Ĺi spre sfârĹitul vieĹŁii a început construcĹŁia unei catedrale în Kursk pe care n-a apucat s-o mai vadÄ terminatÄ. Fiul sÄu Prochorus, viitorul Serafim, a rÄmas în grija mamei vÄduve care l-a crescut în credinĹŁÄ.
DupÄ moartea soĹŁului ei, Agatia Moshnina a continuat construcĹŁia catedralei. Într-o zi, luându-l Ĺi pe micul Prochorus cu ea pe Ĺantier, acesta a cÄzut de pe schela turnului de clopote, de la o înÄlĹŁime de Ĺapte etaje. BÄiatul ar fi putut muri dar Bunul Dumnezeu a cruĹŁat viaĹŁa acestui viitor astru al Bisericii. ÎngrozitÄ, mama a alergat la el Ĺi Ĺi-a gÄsit fiul nevÄtÄmat.
TânÄrul Prochorus, înzestrat cu o memorie excelentÄ, a învÄĹŁat repede scrisul Ĺi cititul. Din copilÄrie îi plÄcea sÄ participe la slujbele bisericii Ĺi sÄ citeascÄ atât Sfânta ScripturÄ cât Ĺi VieĹŁile SfinĹŁilor împreunÄ cu colegii sÄi de studenĹŁie. Cel mai mult îi plÄcea sÄ se roage Ĺi sÄ citeascÄ Sfânta Evanghelie când era singur.
La un moment dat, Prochorus s-a îmbolnÄvit foarte grav, viaĹŁa lui fiind în pericol. Atunci a visat-o pe Maica Domnului care i-a promis cÄ îl va vizita Ĺi îl va vindeca. Nu peste mult timp, prin curtea casei lor a trecut o procesiune a bisericii cu Icoana Semnului din Kursk (27 noiembrie) iar mama lui l-a dus pe copil sÄ sÄrute icoana dupÄ care acesta s-a vindecat imediat.
TânÄr fiind, Prochorus îĹi fÄcea planuri pentru a-Ĺi dedica viaĹŁa în întregime lui Hristos Ĺi a intra la o mÄnÄstire. Mama lui nu a fost împotriva acestei decizii Ĺi l-a binecuvântat în drumul lui spre monahism, dÄruindu-i o cruce de aramÄ pe care tânÄrul a purtat-o pe piept toatÄ viaĹŁa lui. Prochorus a pornit pe jos împreunÄ cu alĹŁi pelerini din Kursk spre Kiev pentru a-i venera pe SfinĹŁii PeĹterilor.
Prochorus l-a vizitat pe PÄrintele Dositeu (de fapt era o femeie, Daria Tyapkina), care i-a dat binecuvântare sÄ se retragÄ la mÄnÄstirea din pustia Sarovului Ĺi acolo sÄ-Ĺi câĹtige mântuirea. Trecând pe la casa pÄrinteascÄ Prochorus Ĺi-a luat rÄmas bun de la mama Ĺi rudeniile sale. În ziua de 20 noiembrie 1778 a ajuns la Sarov, unde era stareĹŁ PÄrintele Pahomie. Acesta l-a primit Ĺi l-a dat în grija PÄrintelui Iosif, care l-a pus la multe ascultÄri în mÄnÄstire: era slujitor în chilia pÄrintelui, fÄcea pâine Ĺi prescurÄ Ĺi lucra în tâmplÄrie. TânÄrul îĹi fÄcea ascultÄrile cu râvnÄ Ĺi zel ca Ĺi cum l-ar servi pe Domnul ÎnsuĹi. Prin muncÄ constantÄ el se ferea de acedie, pe care o considera, cum avea sÄ spunÄ mai târziu, "cea mai gravÄ ispitÄ a cÄlugÄrilor novice". Aceasta se vindecÄ prin rugÄciune, abĹŁinerea de la conversaĹŁii plictisitoare, prin muncÄ asiduÄ, prin citirea Cuvântului lui Dumnezeu Ĺi prin rÄbdare, deoarece acedia este hrÄnitÄ de micimea sufletului, neglijenĹŁÄ Ĺi vorbÄ fÄrÄ rost".
Cu binecuvântarea egumenului Pahomie, Prochorus se abĹŁinea de la mâncare în zilele de miercuri Ĺi vineri Ĺi mergea singur în pÄdure unde practica RugÄciunea lui Iisus. DupÄ doi ani ca novice, Prochorus s-a îmbolnÄvit de hidropizie, corpul a început sÄ i se umfle Ĺi suferea îngrozitor. Mentorul lui, PÄrintele Iosif Ĺi ceilalĹŁi pÄrinĹŁi îl iubeau pe Prochorus Ĺi aveau grijÄ de el. Boala l-a ĹŁinut cam trei ani, timp în care ei nu au auzit nici un cuvânt de nemulĹŁumire din gura lui. Temându-se pentru viaĹŁa lui, pÄrinĹŁii doreau sÄ cheme un doctor sÄ-l consulte dar Prochorus nu era de acord, spunându-le: " Sfinte pÄrinte, eu m-am încredinĹŁat în întregime Celui ce este adevÄratul doctor al sufletului Ĺi al trupului, Domnului nostru Iisus Hristos Ĺi Preacuratei lui Maici."
Apoi a cerut sÄ i se citeascÄ o moliftÄ pentru sÄnÄtate. În timp ce restul pÄrinĹŁilor se rugau în bisericÄ, Prochorus a avut o viziune în care i-au apÄrut Maica Domnului împreunÄ cu Apostolii Petru Ĺi Ioan. ArÄtând cu degetul spre cÄlugÄrul bolnav, Maica Domnului îi spuse Sfântului Ioan: "Acesta este unul de-ai noĹtri", dupÄ care l-a atins cu toiagul într-o parte pe cÄlugÄr Ĺi imediat lichidul adunat în corpul acestuia a început sÄ iasÄ prin incizia fÄcutÄ de Preacurata. DupÄ terminarea moliftei fraĹŁii l-au gÄsit pe Prochorus vindecat, având o singurÄ cicatrice ca semn al miracolului ce s-a împlinit.
La scurt timp, în locul apariĹŁiei Maicii Domnului s-a construit o infirmerie. Una din capele a fost dedicatÄ sfinĹŁilor Zosima Ĺi Savatie din Solovki (17 aprilie). Sf. Serafim a construit cu propriile sale mâini sfânta masÄ din altarul capelei din lemn de chiparos, primind întotdeauna Sfintele Taine în acea bisericÄ.
DupÄ opt ani de novicie la mÄnÄstirea din Sarov, Prochorus a fost tuns cu numele de Serafim, nume care reflecta dragostea lui vie pentru Domnul Ĺi dorinĹŁa sÄ nestÄvilitÄ de a-l sluji. DupÄ un an, Serafim a fost numit ierodiacon.
Cu spirit zelos, el slujea în bisericÄ zilnic, rugându-se permanent Ĺi dupÄ terminarea slujbelor. Domnul îi îngÄduia sÄ aibÄ viziuni în timpul slujbelor bisericeĹti, de multe ori vÄzând îngeri care slujeau laolaltÄ cu preoĹŁii. În timpul Sfintei Liturghii din Marea Ĺi Sfânta Joi, slujitÄ de egumenul Pahomie Ĺi pÄrintele Iosif, Sf. Serafim a mai avut o viziune. DupÄ introducerea la Sfânta Evanghelie, ierodiaconul Serafim pronunĹŁÄ cuvintele: "O, Doamne, mântuieĹte pe cei ce se tem de tine Ĺi auzi-ne", dupÄ care ridicÄ patrafirul spunând: "În vecii vecilor". Dintr-o datÄ a fost orbit de o luminÄ strÄlucitoare Ĺi, ridicând privirea, îl vÄzu pe Domnul nostru Iisus Hristos intrând din partea de vest a bisericii, înconjurat de Puterile cele fÄrÄ de trup.
Ajungând la amvon, Domnul a binecuvântat pe toĹŁi rugÄtorii Ĺi a intrat în icoana sa din dreapta uĹilor altarului. Sf. Serafim, rÄpit cu spiritul dupÄ aceastÄ viziune miraculoasÄ, n-a mai putut scoate nici un cuvânt Ĺi nu s-a mai putut miĹca din loc. CeilalĹŁi l-au dus de mânÄ în altar unde a rÄmas nemiĹcat încÄ trei ore, cu culoarea feĹŁei schimbatÄ de la harul divin care s-a coborât asupra lui. DupÄ aceastÄ vedenie, sfântul a devenit Ĺi mai râvnitor. În timpul zilei muncea în mÄnÄstire iar noaptea se ruga în chilia lui din pÄdure.
În 1793, ierodiaconul Serafim a fost hirotonit preot sÄvârĹind Sfânta Ĺi Dumnezeiasca Liturghie în fiecare zi. DupÄ moartea pÄrintelui egumen Pahomie, Sf. Serafim a primit binecuvântare din partea noului stareĹŁ al mÄnÄstirii, pÄrintele Isaia sÄ se retragÄ într-un loc din pÄdure, la o distanĹŁÄ de 5 km de mÄnÄstire, loc pe care l-a denumit "Muntele Athos" Ĺi unde s-a dedicat rugÄciunii solitare. El mergea la mÄnÄstire doar sâmbÄta, înainte de privegherea de toatÄ noaptea Ĺi se întorcea la chilia sa din pÄdure dupÄ Liturghia de duminicÄ unde se împÄrtÄĹea cu Sfintele Taine.
Pustnicul Serafim îĹi petrecea timpul cu nevoinĹŁe ascetice. Pravila sa de rugÄciune se baza pe cele rânduite de Sf. Pahomie pentru mÄnÄstirile antice din deĹert. El purta cu sine tot timpul Sfânta Evanghelie, citind în întregime Noul Testament într-o sÄptÄmânÄ. De asemenea, citea Ĺi din SfinĹŁii PÄrinĹŁi Ĺi Sfintele Slujbe. Sfântul a învÄĹŁat pe de rost multe din imnurile bisericeĹti pe care le cânta în timp ce lucra în pÄdure. În jurul chiliei Ĺi-a amenajat o grÄdinÄ Ĺi un stup de albine. Postea foarte aspru, mâncând o datÄ în zi în afarÄ de miercuri Ĺi vineri când nu mânca nimic. În prima DuminicÄ a postului mare nu mânca nimic pânÄ sâmbÄta, când primea Sfintele Taine.
Sfântul pÄrinte era uneori atât de adâncit în rugÄciunea neîncetatÄ a inimii încât rÄmânea nemiĹcat, fÄrÄ sÄ vadÄ sau sÄ audÄ nimic în jurul lui. Din când în când îl mai vizitau schimonahul Marcu cel TÄcut Ĺi arhidiaconul Alexandru care locuiau Ĺi ei în pustie. De multe ori îl gÄseau în contemplaĹŁie Ĺi se retrÄgeau în liniĹte ca sÄ nu-l deranjeze.
În cÄldura verii, dreptul pustnic obiĹnuia sÄ culeagÄ muĹchi dintr-o mlaĹtinÄ pentru fertilizarea grÄdinii, iar când ĹŁânĹŁarii îl înĹŁepau rÄu de tot el suporta spunându-Ĺi:" Patimile sunt omorâte prin suferinĹŁÄ Ĺi durere".
SingurÄtatea lui era deranjatÄ de multe ori de cÄlugÄri Ĺi mireni care îl cÄutau pentru un sfat sau o binecuvântare. Cu binecuvântarea egumenului, pustnicul a interzis femeilor sÄ-l viziteze, dupÄ care, primind un semn de la Dumnezeu cÄ dorinĹŁa ii este ascultatÄ, în cele din urmÄ a refuzat sÄ mai primeascÄ vizitatori. Prin rugÄciunile sale, cÄrarea cÄtre chilia lui a fost acoperitÄ de crengi mari care au cÄzut din brazii antici învecinaĹŁi, blocând orice acces. Doar pasÄrile mai veneau la el Ĺi animalele sÄlbatice în compania cÄrora a trÄit ca Ĺi Adam în Paradis. Animalele veneau la miezul nopĹŁii Ĺi aĹteptau ca sfântul sÄ-Ĺi termine pravila de rugÄciune, dupÄ care hrÄnea cu pâine din mâna lui urĹii, râĹii, vulpile, iepurii Ĺi chiar lupii. Sfântul Serafim avea un prieten urs care i se supunea întru totul Ĺi îl ajuta la diferite treburi.
Pentru a alunga vicleĹugurile vrÄjmaĹului, Sf. Serafim Ĺi-a intensificat nevoinĹŁele Ĺi a început o luptÄ asceticÄ nouÄ, imitându-l pe Sf. Simeon Stâlpnicul (1 septembrie), Ĺi anume, în fiecare noapte se urca pe o stancÄ uriaĹÄ din pÄdure sau pe una micÄ din chilia lui Ĺi nu se odihnea decât foarte puĹŁin. StÄtea în picioare sau în genunchi Ĺi se ruga cu mâinile ridicate: "Doamne, miluieĹte-mÄ pe mine, pÄcÄtosul". Sfântul s-a rugat aĹa timp de 1000 de zile Ĺi nopĹŁi.
OdatÄ, pe când lucra în gradina, trei hoĹŁi l-au cÄlcat în cÄutare de bani sau lucruri valoroase. DeĹi avea un topor în mânÄ Ĺi ar fi putut lupta cu ei, sfântul nu a ripostat, amintindu-Ĺi cuvintele Domnului: "Cei care vor ridica sabia de sabie vor pieri" (Mt. 26: 52). Aruncându-Ĺi unealta jos, el le-a spus hoĹŁilor sÄ facÄ ce doresc. Atunci hoĹŁii l-au bÄtut atât de tare încât l-au lÄsat mai mult mort decât viu. Au vrut sÄ-l arunce în râu dar l-au lÄsat pânÄ au scotocit chilia dupÄ bani, însÄ negÄsind nimic în afarÄ de icoane Ĺi câĹŁiva cartofi, au plecat. CÄlugÄrul îĹi redobândi cunoĹtinĹŁa, se târî pânÄ în chilie Ĺi rÄmase aĹa toatÄ noaptea.
DimineaĹŁa urmÄtoare porni cu mare greutate spre mÄnÄstire iar fraĹŁii vÄzându-l cu atâtea rÄni pe cap, piept, coaste Ĺi spate s-au înspÄimântat. Timp de 8 zile a zÄcut în suferinĹŁÄ din cauza rÄnilor iar doctorii care l-au vÄzut au rÄmas uimiĹŁi cÄ mai trÄia dupÄ o asemenea bÄtaie.
Pustnicul nu a fost vindecat de nici un doctor pÄmântean: ÎmpÄrÄteasa Cerului împreunÄ cu Apostolii Petru Ĺi Ioan i s-au arÄtat Ĺi prin atingerea divinÄ a Preasfintei Fecioare s-a vindecat. Cu toate astea el nu se putea îndrepta Ĺi rÄmase îndoit de spate, neputând umbla decât cu ajutorul unui bÄĹŁ pentru tot restul vieĹŁii. Sf. Serafim a trebuit sÄ stea vreo cinci luni la mÄnÄstire dupÄ care a plecat înapoi în pÄdure. El i-a iertat pe rÄufÄcÄtorii lui Ĺi s-a rugat pentru ei sÄ nu fie pedepsiĹŁi.
În 1807 stareĹŁul Isaia a adormit întru Domnul. Sf. Serafim a fost rugat sÄ-i ia locul dar acesta a refuzat. El trÄise în singurÄtate trei ani complet rupt de lume, cu excepĹŁia cÄlugÄrului care-i aducea de-ale gurii o datÄ pe sÄptÄmânÄ. DacÄ întâlnea un om în pÄdure, sfântul se arunca cu faĹŁa la pÄmânt pânÄ când acesta trecea mai departe. Sf. Serafim a dobândit pacea sufletului Ĺi bucuria întru Duhul Sfânt. El spunea cândva: "DobândeĹte spiritul pÄcii Ĺi mii de suflete se vor salva în jurul tÄu."
Noul stareĹŁ al mÄnÄstirii, PÄrintele Nifon, împreunÄ cu fraĹŁii cÄlugÄri l-au rugat pe Sf. Serafim sÄ vinÄ sÄ oficieze Sfintele Slujbe de duminicÄ la mÄnÄstire ca mai demult, sau sÄ se mute de tot la mÄnÄstire. Sfântul a ales ultima variantÄ deoarece îi era prea greu sÄ se deplaseze la mÄnÄstire în fiecare duminicÄ. În primÄvara anului 1810, el s-a întors la mÄnÄstire dupÄ 15 ani de trai în pustnicie.
Continuând sÄ trÄiascÄ în tÄcere, el s-a închis în chilia lui rugându-se Ĺi citind. I s-a permis sÄ serveascÄ masa Ĺi sÄ se împÄrtÄĹeascÄ în chilia sa. Acolo, sfântul a urcat pe înÄlĹŁimile puritÄĹŁii spirituale Ĺi prin mila Domnului a primit darurile divine ale înaintevederii Ĺi facerii de minuni. DupÄ cinci ani de singurÄtate el Ĺi-a deschis uĹa chiliei pentru ceilalĹŁi cÄlugÄri dar a continuat sÄ foloseascÄ tÄcerea, învÄĹŁându-i pe ceilalĹŁi prin exemple.
În 25 noiembrie 1825 Maica Domnului Ĺi doi ierarhi comemoraĹŁi în acea zi, ieromartirul Clement al Romei Ĺi Sf. Petru Arhiepiscopul Alexandriei, i-au apÄrut sfântului într-o viziune Ĺi i-au spus sÄ renunĹŁe la izolare Ĺi sÄ se dedice celorlalĹŁi oameni. Sfântul a primit binecuvântarea egumenului de a-Ĺi împÄrĹŁi timpul între viaĹŁa din pÄdure Ĺi viaĹŁa în mÄnÄstire. El nu s-a întors la vechea lui chilie pustniceascÄ ci s-a retras într-un loc mai aproape de mÄnÄstire iar uĹile ei erau deschise atât pentru pelerinii mireni cat Ĺi pentru cÄlugÄri.
PÄrintele vedea în inimile oamenilor Ĺi ca doctor al sufletelor le vindeca neputinĹŁele trupeĹti Ĺi sufleteĹti prin rugÄciune Ĺi prin cuvintele sale pline de har. Cei care veneau la Sf. Serafim simĹŁeau dragostea lui nemÄrginitÄ Ĺi blândeĹŁea. În orice vreme el îi întâmpina pe oameni cu cuvintele: "BucuraĹŁi-vÄ, Hristos a înviat!" El iubea îndeosebi copiii. OdatÄ o fetiĹŁÄ a spus despre el: "PÄrintele Serafim aratÄ ca un bÄtrân dar de fapt este un copil ca Ĺi noi!"
PÄrintele era deseori vÄzut cum cÄra dupÄ sine, sprijinindu-se în bÄĹŁ, un sac cu pietre. Când era întrebat de ce face acel lucru, sfântul rÄspundea cu smerenie: "Îl încerc Ĺi eu aĹa cum mÄ încearcÄ el pe mine".
În ultima parte a vieĹŁii sale pÄmânteĹti, Sf. Serafim s-a dedicat orfanilor de la mÄnÄstirea de maici Diveyevo. În perioada când era arhidiacon el l-a însoĹŁit pe rÄposatul pÄrinte Pahomie la comunitatea din Diveyevo unde a cunoscut-o pe stareĹŁa mÄnÄstirii, o ascetÄ - Maica Alexandra Ĺi pÄrintele Pahomie i-a dat binecuvântare sfântului sÄ aibÄ grijÄ de atunci încolo de orfanii mÄnÄstirii. El a fost un adevÄrat tata pentru surorile mÄnÄstirii, care îl cercetau pentru orice problemÄ sufleteascÄ sau materialÄ.
Sf. Serafim s-a dedicat Ĺi îmbunÄtÄĹŁirii vieĹŁii monastice a maicilor de la mÄnÄstirea Diveevo, spunând cÄ el personal nu le dÄdea sfaturi ci Maica Domnului le ajuta sÄ rÄzbatÄ în toate problemele mÄnÄstirii. Discipolii Ĺi prietenii sÄi spirituali îl ajutau pe sfânt sÄ asigure hrana vieĹŁuitorilor mÄnÄstirii Diveevo. Michael V. Manturov, vindecat de cÄlugÄr de o boalÄ grea, era unul dintre binefÄcÄtorii mÄnÄstirii, angajându-se la nevoinĹŁa sÄrÄciei voluntare, dupÄ cum l-a sfÄtuit sfântul. Elena Vasilievna Manturova, una din surorile mÄnÄstirii, a acceptat sÄ moarÄ în locul fratelui ei, din supunere faĹŁÄ de sfânt, deoarece mai era nevoie de acesta în viaĹŁa pÄmânteascÄ.
Nicolae Alexandrovich Motovilov a fost Ĺi el vindecat de cÄlugÄrul Serafim. În 1903, cu puĹŁin înainte de praznicul Sfântului Serafim, s-a gÄsit Ĺi s-a tipÄrit renumita "ConversaĹŁie a Sfântului Serafim de Sarov cu N. A. Motovilov". PusÄ pe hârtie de Motovilov dupÄ conversaĹŁia de la sfârĹitul lui Noiembrie 1831, manuscrisul a fost gÄsit ascuns într-un pod, printre grÄmezi de hârtii, unde a zÄcut aproape 70 de ani. Scrierea a fost gÄsitÄ de autorul S. A. Nilus, care cÄuta informaĹŁii despre viaĹŁa Sfântului Serafim. AceastÄ conversaĹŁie este o adevÄratÄ comoarÄ pentru literatura ortodoxÄ, care s-a nÄscut din dorinĹŁa lui Nicolae Motovilov de a înĹŁelege scopul vieĹŁii creĹtine. Sf. Serafim Ĺtia cÄ Motovilov cÄuta acest rÄspuns din tinereĹŁe fÄrÄ sÄ gÄseascÄ satisfacĹŁie. Sfântul pÄrinte i-a spus cÄ ĹŁelul vieĹŁii creĹtine este dobândirea Duhului Sfânt, explicându-i care sunt marile binefaceri ale rugÄciunii Ĺi ale vieĹŁii întru Duhul Sfânt.
Motovilov l-a întrebat pe sfânt de unde putem Ĺti dacÄ am dobândit sau nu Duhul Sfânt. Sf. Serafim i-a vorbit pe larg cum ajung oamenii sÄ-l aibÄ pe Sfântul Duh Ĺi cum recunoaĹtem duhul lui Dumnezeu în noi dar Motovilov vroia mai mult. Atunci pÄrintele l-a luat de umeri spunându-i: "Noi acum suntem amândoi întru Duhul Sfânt, fiule. De ce nu mÄ priveĹti?" Motovilov i-a rÄspuns: "Nu vÄ pot privi pÄrinte pentru cÄ ochii vÄ lumineazÄ ca fulgerul Ĺi faĹŁa vÄ este mai strÄlucitoare ca soarele".
Sf. Serafim i-a rÄspuns: "Nu te teme, prietene al lui Dumnezeu, acum Ĺi tu eĹti la fel de strÄlucitor ca mine. ÎnseamnÄ cÄ Ĺi tu eĹti în lumina Duhului Dumnezeiesc, altfel nu m-ai putea vedea cÄ sunt aĹa". Apoi sfântul l-a asigurat pe Motovilov cÄ Domnul îi va permite sÄ pÄstreze amintirea acestei experienĹŁe toatÄ viaĹŁa lui. "Nu s-a fÄcut aceasta doar pentru tine ca sÄ înĹŁelegi, ci prin tine, pentru toatÄ lumea."
ToatÄ lumea îl cunoĹtea pe Sfântul Serafim ca un mare ascet Ĺi fÄcÄtor de minuni. Cu un an Ĺi 10 luni înainte de sÄvârĹirea sa, de sÄrbÄtoarea Buneivestiri, sfântului i-a fost îngÄduitÄ încÄ o arÄtare a Maicii Domnului împreunÄ cu cei doi apostoli Ĺi cu alte 12 fecioare muceniĹŁe (Sf. Varvara, Ecaterina, Tecla, Marina, Irina, Eufrosina, Pelagia, Dorotea, Macrina, Iustina, Iuliana Ĺi Anisia). Preasfânta FecioarÄ vorbi îndelung cu cÄlugÄrul, încredinĹŁându-i în grijÄ pe surorile mÄnÄstirii Diveyevo. În final Ea i-a spus: "În curând, preaiubite, vei fi cu noi." Maica Eufrosina de la mÄnÄstire a fost martorÄ la apariĹŁia Maicii Domnului pentru cÄ pÄrintele a invitat-o. În ultimul an de viaĹŁÄ, unul dintre cei pe care i-a vindecat l-a vÄzut pe sfânt înÄlĹŁat de la pÄmânt în timp ce se ruga, lucru care i-a fost interzis cu stricteĹŁe de cÄtre Sf. Serafim sÄ-l dezvÄluie decât dupÄ moartea lui.
Sf. Serafim slÄbea vÄzând cu ochii Ĺi vorbea tot mai mult despre apropiata sa "plecare". În acest timp era vÄzut stând lângÄ sicriul sÄu pe care-l pusese în anticamera chiliei Ĺi pe care singur Ĺi l-a fÄcut.
Sfântul Ĺi-a însemnat singur locul unde vroia sÄ fie îngropat, lângÄ altarul catedralei Adormirii. În 1 ianuarie 1833 PÄrintele Serafim a venit la biserica SfinĹŁilor Zosima Ĺi Savatie pentru ultima oarÄ la Sfânta Liturghie unde s-a împÄrtÄĹit cu Sfintele Taine dupÄ care i-a binecuvântat pe fraĹŁi Ĺi Ĺi-a luat rÄmas bun, cu cuvintele: "SalvaĹŁi-vÄ sufletele. SÄ nu deznÄdÄjduiĹŁi, sÄ rÄmâneĹŁi în trezvie. AstÄzi se pregÄtesc pentru noi cununi".
În 2 ianuarie PÄrintele Pavel, ajutorul sfântului, a plecat la ora Ĺase dimineaĹŁa la utrenie Ĺi a simĹŁit miros de fum venind din chilia sfântului. PÄrintele obiĹnuia sÄ lase lumânÄri sÄ ardÄ în chilie Ĺi PÄrintele Pavel s-a speriat sÄ nu ia foc ceva.
"În timpul vieĹŁii mele nu va fi nici un foc", spuse el cândva, "dar când voi muri veĹŁi Ĺti, pentru cÄ un foc se va aprinde".
Când au deschis uĹa au vÄzut cÄrĹŁi Ĺi alte lucruri mocnind iar sfântul era în genunchi în faĹŁa icoanei Maicii Domnului, cu mâinile încruciĹate pe piept. Sufletul lui curat a fost luat de îngeri în timpul rugÄciunii Ĺi a fost dus în faĹŁa Tronului Atotputernicului Dumnezeu, al CÄrui slujitor credincios a fost toatÄ viaĹŁa.
Sf. Serafim a promis sÄ mijloceascÄ în faĹŁa Bunului Dumnezeu pentru cei care-i vor pomeni pe pÄrinĹŁii sÄi, Isidor Ĺi Agatia.
MoaĹtele Sfântului Serafim se aflÄ la Diveevo. Sarovul se aflÄ azi într-o zonÄ în care accesul este interzis din cauza unor instalaĹŁii militare. Diveevo e la rÄsÄrit de Moscova.
Cu ale lor sfinte rugÄciuni, Doamne, miluieĹte-ne Ĺi ne mântuieĹte pe noi. Amin.
Textul este preluat de pe site-ul Calendar Ortodox.