Sinaxar 5 Ianuarie
În aceastÄ lunÄ, în ziua a cincea, pomenirea sfinĹŁitului mucenic Teopempt episcopul, care prin sabie s-a sÄvârĹit Ĺi a mucenicului Teona.
Acest sfânt mucenic Teopempt a fost episcop, în zilele împÄratului DiocleĹŁian, la anii 290. Ĺi ridicând DiocleĹŁian prigoanÄ asupra creĹtinilor, Teopempt a fost cel dintâi care a mÄrturisit cÄ Hristos este Dumnezeu. Fiind prins Ĺi vÄdind în faĹŁa împÄratului înĹelÄciunea idoleascÄ, a fost aruncat într-un cuptor cu foc, i-au scos apoi un ochi Ĺi i-au dat otravÄ. RÄmânând în viaĹŁÄ dupÄ toate acestea Ĺi aducând la credinĹŁÄ în Hristos pe fermecÄtorul Teona, care îi dÄduse otrava, a fost supus la alte chinuri Ĺi în cele din urmÄ i-au tÄiat capul. Astfel s-a încununat cu cununa muceniciei. Iar pe sfântul Teona, care fusese fermecÄtor Ĺi crezuse, l-au aruncat într-o groapa Ĺi l-au împresurat cu pÄmânt. Ĺi aĹa Ĺi-a dat sufletul în mâna lui Dumnezeu.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea sfintei Sinclitichia.
AceastÄ sfântÄ era de neam ales, bogatÄ Ĺi evlavioasÄ; Ĺi mulĹŁi tineri o cereau în cÄsÄtorie pentru frumuseĹŁea ei înfloritoare Ĺi pentru averea ei cea multÄ. Dar ea îĹi înÄlĹŁa tot mai mult dorul cÄtre Dumnezeu. Pentru aceasta a pÄrÄsit cu totul grijile lumeĹti Ĺi Ĺi-a dat toatÄ silinĹŁa spre adÄugirea îmbunÄtÄĹŁirii sufletului, prin înfrânare. Biruind deci pe vicleanul luptÄtor diavolul, s-a mutat cu mintea cÄtre Dumnezeu, mai înainte de despÄrĹŁirea de trup.
Dar aproape de sfârĹitul vieĹŁii sale, iar a ispitit-o vicleanul. Întocmai ca pe Iov, acoperind-o cu bube, cu rÄni Ĺi cu viermi, care îi mâncau trupul. TÄria sufletului însÄ nu i-a slÄbit, ostenelile nu le-a pÄrÄsit Ĺi cu luptÄ bÄrbÄteascÄ a trÄit pânÄ la 80 de ani, când a rÄposat în pace, dându-Ĺi sufletul în mâna lui Dumnezeu Ĺi luând cununa biruinĹŁei cu sfinĹŁii.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea cuviosului pÄrintelui nostru Grigorie cel din Acrita.
Acest sfânt era de neam din vestita insulÄ a Cretei. PÄrinĹŁii lui, care erau foarte evlavioĹi, se numeau Teofan Ĺi Iuliana. DupÄ ce s-a îndeletnicit mulĹŁi ani cu învÄĹŁÄtura cÄrĹŁii, pÄrinĹŁii au poruncit sfântului sÄ pascÄ oile.
În acea vreme mÄrturisitorii credinĹŁei celei adevÄrate sufereau mari strâmtorÄri de la luptÄtorii împotriva icoanelor. Iar tânÄrul Grigorie dorind fierbinte sÄ pÄstreze dreapta credinĹŁÄ, a plecat de acasÄ Ĺi s-a dus în Seleucia. Acolo a stat vreme îndelungatÄ hrÄnindu-se cu puĹŁinÄ pâine Ĺi apÄ, Ĺi ostenindu-se în cele plÄcute lui Dumnezeu.
DupÄ moartea împÄratului Leon, care era luptÄtor împotriva icoanelor, cuviosul Grigorie s-a dus la Ierusalim sÄ se închine Sfintelor Locuri. Ĺi a stat acolo doisprezece ani, dar ce a îndurat din partea agarenilor nu este cu putinĹŁÄ sÄ se arate, dacÄ vrea cineva sÄ pÄzeascÄ scurtimea cuvântului. De la Ierusalim, cuviosul s-a dus la Roma Ĺi a primit tunderea Ĺi haina cÄlugÄreascÄ, domolindu-Ĺi trupul cu înfrânarea. DupÄ moartea împÄratului Stavrachie, a venit în fruntea împÄrÄĹŁiei Mihail Curopalatul Rangavi. Atunci sfântul Nichifor, ajuns la conducerea Bisericii, a trimis la Leon papa Romei, pe sfântul Mihail episcopul Sinadelor, cu gramata soborniceascÄ. În Roma sfântul Mihail s-a apropiat sufleteĹte de cuviosul Grigorie Ĺi la întoarcere l-a luat cu sine Ĺi l-a aĹezat în MÄnÄstirea Acrita.
Aici cuviosul a îndurat de bunÄvoie nevoinĹŁe foarte mari: umbla desculĹŁ, avea numai o cÄmaĹÄ, dormea pe o rogojinÄ Ĺi la douÄ, trei zile gusta puĹŁinÄ pâine. LocuinĹŁa o avea într-o groapÄ adâncÄ, unde cu amar plângea pentru tulburÄrile ce frÄmântau atunci Bisericile creĹtine. Mai pe urmÄ, ieĹind din groapÄ, a petrecut într-o chilie strâmtÄ, fiind îmbrÄcat cu o cÄmaĹÄ de piele; Ĺi umplând cu apÄ un vas mare ce se afla în grÄdinÄ, îĹi lepÄda noaptea cÄmaĹa Ĺi intra în vas, unde citea toatÄ Psaltirea; iar dupÄ ce o citea, ieĹea afarÄ Ĺi intra în chilie. Ĺi aĹa a fÄcut în toate zilele vieĹŁii sale. Deci, cu asemenea lupte nevoindu-se fericitul Ĺi-a dat sufletul în mâinile lui Dumnezeu.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea cuviosului pÄrintelui nostru Fostirie.
Cuviosul Fostirie, strÄlucind din RÄsÄrit, întocmai ca soarele, a luminat pânÄ Ĺi Apusul. VieĹŁuia pe un munte înalt, în pustiu, petrecând în rugÄciune neîncetatÄ cÄtre Dumnezeu, omorându-Ĺi trupul sÄu cu postul, cu privegherile de noapte Ĺi cu toate lipsurile. Prin nevoinĹŁele sale cele mari, strÄlucea ca un luceafÄr, potrivit numelui lui, luminând lumea. CurÄĹŁindu-Ĺi trupul, sfinĹŁindu-Ĺi sufletul Ĺi pÄzind, pe cât omeneĹte este cu putinĹŁÄ, chipul lui Dumnezeu în om, s-a fÄcut pe sine sÄlaĹ Duhului Sfânt. DupÄ darul ce i s-a dat de Dumnezeu, el vindeca toate neputinĹŁele Ĺi rÄnile celor ce cu credinĹŁÄ alergau la dânsul.
Asemenea preamÄritului prooroc Ilie, cuviosul Fostirie a primit hranÄ din cer. Dar nu corbii îi aduceau hrana, cum grÄieĹte Scriptura despre Ilie, ci îngerul Domnului. Acest trimis ceresc, în fiecare zi, punea pentru cuviosul pÄrinte pâinea într-un loc Ĺtiut; Ĺi când veneau cercetÄtori la acest sfânt bÄrbat, atunci la locul Ĺtiut cuviosul afla pâini puse Ĺi pentru dânĹii. Aceasta preamÄritÄ minune a bunÄvoinĹŁei lui Dumnezeu s-a sÄvârĹit nu numai câteva zile, ca în vremea sfântului prooroc Ilie, în muntele Carmelului, ci în toĹŁi anii cei mulĹŁi, în care cuviosul Fostirie a petrecut în singurÄtate Ĺi în tÄcere.
Mai pe urmÄ, când cu ajutorul lui Dumnezeu cuviosul Fostirie a întemeiat o mÄnÄstire, în care s-a adunat numÄr mare de fraĹŁi, el nu mai primea pâine din cer, ca mai înainte, ci da fraĹŁilor hrana din osteneala mâinilor lor. Ĺi aceasta s-a întâmplat nu pentru cÄ Dumnezeu nu ar mai fi putut sÄ facÄ aceasta Ĺi nici pentru cÄ n-ar mai fi dat ascultare sfântului, mai ales ca sfântul Fostirie nu se ruga niciodatÄ pentru hranÄ, ĹŁinând minte porunca lui Hristos: "cÄutaĹŁi mai întâi împÄrÄĹŁia lui Dumnezeu Ĺi dreptatea Lui, Ĺi, toate acestea se vor adÄuga vouÄ" (Matei, 5, 31); ci aĹŁa a binevoit Domnul, ca sÄ se dea lor hranÄ din osteneala lor. Pentru aceasta a poruncit alesului SÄu Fostirie sÄ nu primeascÄ de la nimeni nimic, ci toate cele de trebuinĹŁÄ sÄ le aibÄ din osteneala mâinilor lor. Neprimind nici el singur vreun prinos de la cineva, cuviosul învÄĹŁa pe fraĹŁi sÄ se osteneascÄ întru osârdnica rugÄciune, în citiri folositoare de suflet Ĺi în lucrul mâinilor lor, Ĺi el însuĹi fiind în acestea pildÄ pentru toĹŁi.
În vremea vieĹŁii sfântului Fostirie s-au ivit în Biserica niĹte eresuri. Pentru curmarea lor s-au adunat mulĹŁi pÄrinĹŁi, fiind chemat Ĺi cuviosul Fostirie. Ĺi venind la sobor a mÄrturisit dreapta credinĹŁÄ cu bÄrbÄĹŁie Ĺi cu bune dovezi, aĹa cÄ mulĹŁi eretici s-au întors la unire cu Biserica; iar unii au intrat în ceata cÄlugÄrilor, îndemnaĹŁi fiind de viaĹŁa cea sfântÄ a marelui nevoitor Fostirie prin ale cÄrui rugÄciuni s-au lucrat minuni multe, atât în vremea vieĹŁii lui pÄmânteĹti, cât Ĺi dupÄ fericita lui sÄvârĹire, care a avut loc în ziua a cincea a lui ianuarie, cÄtre searÄ.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea sfântului mucenic Sais, care, fiind înecat în mare s-a sÄvârĹit.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea sfântului mucenic Teoid, care, fiind cÄlcat cu picioarele de chinuitori, s-a sÄvârĹit.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea cuvioasei Domnina, care în pace s-a sÄvârĹit.
Tot în aceastÄ zi pomenirea cuvioasei Tatiana, care în pace s-a sÄvârĹit.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea sfântului noul cuvios mucenic Romano cel din Carpensia, care, în BizanĹŁ mÄrturisind la anul 1794, prin sabie s-a sÄvârĹit.
Cu ale lor sfinte rugÄciuni, Doamne, miluieĹte-ne Ĺi ne mântuieĹte pe noi. Amin.
Textul este preluat de pe site-ul Calendar Ortodox.