Sinaxar 25 Ianuarie
Ăn aceastÄ lunÄ, ĂŽn ziua a douÄzeci Ĺi cincea, pomenirea sfântului nostru pÄrinte Grigorie, cuvântÄtorul de Dumnezeu (Teologul), arhiepiscopul Constantinopolului.
Marele Grigorie, cuvântÄtorul de Dumnezeu, a trÄit pe vremea ĂŽmpÄrÄĹŁiei lui Valens Ĺi a lui Teodosie cel Mare. Patria lui pÄmânteascÄ a fost Capadochia Secunda, iar patria cereascÄ, Ierusalimul cel de sus. PÄrinĹŁii lui erau de neam bun Ĺi drepĹŁi: Grigorie Ĺi Nona, care mai ĂŽnainte, din lipsÄ de cunoĹtinĹŁÄ se ĂŽnchinau idolilor. DupÄ ce au nÄscut pe marele Grigorie, pÄrinĹŁii lui au fost renÄscuĹŁi, primind Botezul prin apÄ Ĺi prin Duh, Ĺi tatÄl sfântului a ajuns ĂŽndrumÄtor adevÄrat Ĺi arhiereu al cetÄĹŁii Nazianz. Grigorie a strÄbÄtut toatÄ ĂŽnvÄĹŁÄtura ĹtiinĹŁei ca nimeni altul, ascultând pe cei mai vestiĹŁi dascÄli ai timpului sÄu, ĂŽn Cezareea Ĺi Atena. Filozofii din Atena au cÄutat sÄ-l opreascÄ la ei, ca dascÄl de filozofie, dar Grigorie, care singur spune cÄ el ĂŽmpreunÄ cu sfântul Vasile nu cunoĹteau decât douÄ cÄi ĂŽn Atena: a Ĺcolii Ĺi a bisericii, nu s-a amÄgit de slava pÄgânÄ a filozofiei, ci s-a ĂŽntors la tatÄl sÄu Grigorie, care era episcop bÄtrân ĂŽn Nazianz. A vieĹŁuit câţiva ani ĂŽn pustiu, frÄmântând ĂŽn mintea lui ĂŽntrebÄrile cele mari ale ĂŽnvÄĹŁÄturii creĹtine, sufleteĹte ĂŽmbrÄcat ĂŽn strÄlucirea ortodoxÄ. A fost preot ĂŽn Nazianz, a ĂŽmbrÄcat ĂŽn strÄlucire ortodoxÄ amvonul bisericuĹŁei Sfânta Anastasia din Constantinopol, pe când ereticii arieni erau puternici ĂŽn cetate. A ajuns patriarh Ĺi ĂŽntâistÄtÄtor al soborului al doilea de la Constantinopol, din anul 381. Dar când era pe culmea faimei lumeĹti, Grigorie, care iubea liniĹtea Ĺi gândirea la cele ĂŽnalte, a pÄrÄsit cetatea Ĺi scaunul patriarhal Ĺi s-a aĹezat ĂŽn satul Arianz din Capadochia, unde mai apoi, ĂŽn liniĹte, a trecut cÄtre Domnul. Vestite sunt scrierile lui, mai ales cele cinci cuvântÄri teologice, ĂŽn care lÄmureĹte taina cea adâncÄ a Sfintei Treimi.
MiĹcÄtoare sunt cuvintele la ĂŽngroparea lui Vasile cel Mare, a tatÄlui sÄu Grigorie, a fratelui sÄu Chesarie, a surorii sale Gorgonia. A scris multe scrieri; a scris versuri Ĺi a ĂŽntocmit Filocalia ĂŽmpreunÄ cu sfântul Vasile. Pentru gândirea lui adâncÄ, biserica l-a numit cuvântÄtor de Dumnezeu. Ĺi era sfântul Grigorie, cuvântÄtorul de Dumnezeu, la stat, om de mijloc; cu faĹŁa galbenÄ, dar veselÄ; cu nÄrile late, cu sprâncenele drepte; cÄutÄtura blândÄ, cu ochiul drept mai mâhnit cÄci avea un semn de loviturÄ pe pleoapÄ. Barba lui nu era lungÄ, dar destul de deasÄ Ĺi cam galbenÄ pe margine; cu pÄrul alb, pleĹuv. MoaĹtele lui au fost aduse din Nazianzul Capadociei, ĂŽn biserica SfinĹŁilor Apostoli, de iubitorul de Hristos Ĺi preacucernicul ĂŽmpÄrat Constantin Porfirogenetul.
Tot ĂŽn aceastÄ zi, pomenirea cuviosului nostru pÄrinte Publie.
Publie se trÄgea dintr-un neam de sfetnici din cetatea Zevgma, de lângÄ râul Eufrat. ĂmpÄrĹŁind sÄracilor toatÄ averea pÄrinteascÄ s-a retras ĂŽn munĹŁi, unde Ĺi-a sÄpat o peĹterÄ micÄ, ĂŽn care trÄia. Dar vestea despre el ducându-se pretutindeni, mulĹŁi au venit la el ca sÄ ia parte la nevoinĹŁele lui sihÄstreĹti. Iar el, poruncindu-le sÄ-Ĺi facÄ chilii mici, ĂŽi cerceta deseori, ca nu cumva sÄ aibÄ ĂŽn chiliile lor lucruri netrebuincioase. CÄci Ĺi pâinea le-o cumpÄnea cu cântarul Ĺi de gÄsea la unul mai multÄ, ĂŽl numea rob al pântecelui Ĺi iubitor de saĹŁiul trupului. Iar de gÄsea cÄ vreunul deosebea fÄina de tÄrâţe, ĂŽi zicea cÄ se face pÄrtaĹ al desfÄtÄrii sibaritice. Ĺi noaptea, fÄrÄ de veste, mergând pe la uĹa fiecÄruia, dacÄ ĂŽl afla fÄcându-Ĺi rugÄciunea, se depÄrta tÄcând; dar de simĹŁea pe vreunul dormind, lovea cu mâna ĂŽn uĹÄ Ĺi-l mustra cu cuvântul. Prin aceastÄ cercetare deasÄ a lui a crescut mulĹŁi ucenici, cÄrora le-a ĂŽntipÄrit ĂŽn suflet toate virtuĹŁile sale. AĹa a fost Teotehn Ĺi Aftoniu, care Ĺi-au luat asupra lor apÄrarea Ĺi ĂŽngrijirea fraĹŁilor, dupÄ sÄvârĹirea cu pace a cuviosului Publie.
Tot ĂŽn aceastÄ zi, pomenirea pÄrintelui nostru Maris.
Acest sfânt pÄrinte al nostru Maris, când se afla ĂŽn lume era tânÄr Ĺi frumos; avea glas minunat Ĺi ĂŽmpodobea sÄrbÄtorile domneĹti Ĺi ale sfinĹŁilor cu dulcile lui cântÄri. Dar de cursele dulceĹŁilor lumeĹti se ferea Ĺi iubea pe Dumnezeu Ĺi poruncile Lui, pÄzindu-Ĺi trupul curat Ĺi sufletul neĂŽntinat. LepÄdându-se de cele lumeĹti, s-a dus ĂŽntr-un sat numit Omir Ĺi acolo fÄcându-Ĺi o chilioarÄ s-a ĂŽnchis ĂŽntr-ĂŽnsa Ĺi a trÄit ĂŽn ea treizeci Ĺi Ĺapte de ani. Chilioara primea umezealÄ de la un munte vecin. Umezeala ĂŽl vÄtÄma, dar el n-a vrut sÄ schimbe locuinĹŁa pânÄ la sfârĹitul vieĹŁii. Iubea simplitatea, ĂŽi era silÄ de obiceiurile cele felurite Ĺi ĂŽnĹelÄtoare. A trÄit nouÄzeci de ani, ĂŽntrebuinţând haina din pÄr de caprÄ Ĺi se hrÄnea cu pâine Ĺi cu puĹŁinÄ sare. Dorind de multÄ vreme sÄ vadÄ aducându-i-se dumnezeiascÄ JertfÄ, un preot a ĂŽntrebuinĹŁat mâinile diaconilor ĂŽn loc de altar Ĺi ĂŽnaintea cuviosului a sfinĹŁit Jertfa cea mântuitoare; iar cuviosul umplându-se de toatÄ dulceaĹŁa i se pÄrea cÄ vede cerul ĂŽnsuĹi. Ĺi aĹa bine vieĹŁuind Ĺi la ceruri luându-Ĺi zborul, se veseleĹte ĂŽmpreunÄ cu toĹŁi sfinĹŁii ĂŽn locaĹurile lui Dumnezeu.
Tot ĂŽn aceastÄ zi, pomenirea sfintei muceniĹŁe Medula ĂŽmpreunÄ cu ĂŽnsoĹŁitoarele ei, care ĂŽn foc s-au sÄvârĹit.
Tot ĂŽn aceastÄ zi, pomenirea cuviosului Apollos (Apolo), care ĂŽn pace s-a sÄvârĹit, despre care se face pomenire Ĺi ĂŽn Patericul egiptean.
Tot ĂŽn aceastÄ zi, pomenirea cuviosului nostru pÄrinte Castin, episcopul BizanĹŁului.
Tot ĂŽn aceastÄ zi, pomenirea cuviosului nostru pÄrinte Dimitrie Schevofilaxul.
Tot ĂŽn aceastÄ zi, pomenirea sfântului nou mucenic Auxentie, care a mÄrturisit ĂŽn Constantinopol la anul 1720 Ĺi care prin sabie Ĺi-a gÄsit sfârĹitul.
Cu ale lor sfinte rugÄciuni, Doamne, miluieĹte-ne Ĺi ne mântuieĹte pe noi. Amin.
Textul este preluat de pe site-ul Calendar Ortodox.