Sinaxar 30 Ianuarie
Ăn aceastÄ lunÄ, ĂŽn ziua a treizecea, pomenirea SfinĹŁilor noĹtri pÄrinĹŁi Ĺi mari dascÄli ai lumii Ĺi ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie CuvântÄtorul de Dumnezeu Ĺi Ioan GurÄ de Aur.
Pricina acestui praznic a fost urmÄtoarea: ĂŽn zilele ĂŽmpÄratului Alexie Comnen care a luat sceptrul ĂŽmpÄrÄĹŁiei ĂŽn anul 1081, dupÄ ĂŽmpÄratul Botaniat, s-a iscat neĂŽnĹŁelegere ĂŽntre oamenii cei mai de cinste Ĺi mai ĂŽmbunÄtÄĹŁiĹŁi. Unii cinsteau mai mult pe Vasile cel Mare, zicând cÄ este ĂŽnalt la cuvânt, ca unul care a cercetat prin cuvânt firea celor ce sunt, cÄ la fapte se aseamÄnÄ aproape cu ĂŽngerii, cÄ nu era lesne iertÄtor, cÄ era fire hotÄrâtÄ Ĺi nu era stÄpânit de nici un lucru pÄmântesc. Ăn schimb, pogorau pe dumnezeiescul Ioan GurÄ de Aur, zicând cÄ ar fi fost oarecum potrivnic lui Vasile, pentru cÄ ierta prea lesne Ĺi ĂŽndemna la pocÄinĹŁÄ. Iar alĹŁii ĂŽnÄlĹŁau pe acest dumnezeiesc Ioan GurÄ de Aur, zicând cÄ este mai omeneascÄ ĂŽnvÄĹŁÄtura lui Ĺi cÄ ĂŽndreaptÄ pe toĹŁi, Ĺi-i ĂŽnduplecÄ spre pocÄinĹŁÄ prin dulceaĹŁa graiului sÄu. Ei ziceau cÄ Ioan GurÄ de Aur stÄ mai presus decât marele Vasile Ĺi Grigorie prin mulĹŁimea cuvântÄrilor sale, cele dulci ca mierea, prin puterea Ĺi adâncimea cugetÄrii. AlĹŁii ĂŽnclinau spre dumnezeiescul Grigorie, cÄ adicÄ el ar fi ĂŽntrecut pe toĹŁi, Ĺi pe cei vechi, vestiĹŁi ĂŽn ĂŽnvÄĹŁÄtura elineascÄ, Ĺi pe ai noĹtri, prin ĂŽnÄlĹŁimea, frumuseĹŁea Ĺi cuviinĹŁa cuvântÄrilor Ĺi scrierilor lui. De aceea ziceau cÄ Grigorie biruie pe toĹŁi Ĺi stÄ mai presus decât Vasile Ĺi Ioan. Deci, se ajunsese acolo cÄ lumea se ĂŽmpÄrĹŁise: unii se numeau ioanieni, alĹŁii vasilieni Ĺi alĹŁii grigorieni, Ĺi pricire ĂŽn cuvinte era pe numele acestor sfinĹŁi.
Mai târziu, dupÄ câţiva ani, sfinĹŁii aceĹtia se arÄtarÄ, unul câte unul, dupÄ aceea câte trei ĂŽmpreunÄ, aievea, iar nu ĂŽn vis, arhiereului care pÄstorea atunci cetatea Evhaitenilor, Ĺi care se numea Ioan, fiind bÄrbat ĂŽnĹŁelept ĂŽn toate, cunoscÄtor al ĂŽnvÄĹŁÄturii elineĹti, cum se vede din scrierile lui Ĺi care ajunsese pe culmea virtuĹŁilor.
Atunci, sfinĹŁii grÄirÄ ĂŽntr-un glas cÄtre dânsul: noi, precum vezi, la Dumnezeu una suntem Ĺi nici o ĂŽmpotrivire sau vrajbÄ nu este ĂŽntre noi. Ci fiecare la timpul sÄu, ĂŽndemnaĹŁi fiind de Duhul Sfânt, am scris ĂŽnvÄĹŁÄturi pentru mântuirea oamenilor. Cum ne-a insuflat Duhul Sfânt, aĹa am ĂŽnvÄĹŁat. Nu este ĂŽntre noi, unul ĂŽntâi Ĺi altul al doilea, Ĺi de vei chema pe unul, vin Ĺi ceilalĹŁi doi. Drept aceea, scoalÄ-te de porunceĹte celor ce se pricesc sÄ nu se mai certe pentru noi. CÄ nevoinĹŁa noastrÄ a fost aceasta, Ĺi cât am fost vii Ĺi dupÄ ce am rÄposat, ca sÄ ĂŽmpÄcÄm Ĺi sÄ aducem lumea la unire. ĂmpreuneazÄ-ne ĂŽntr-o singurÄ zi Ĺi ne prÄznuieĹte cu bunÄ-cuviinĹŁÄ. ĂnĹtiinĹŁeazÄ Ĺi pe urmaĹi, cÄ noi una suntem la Dumnezeu Ĺi ĂŽncredinĹŁeazÄ-i cÄ Ĺi noi vom ajuta la mântuirea acelora ce fac pomenirea; cÄci nouÄ ni se pare cÄ avem oarecare ĂŽndrÄznire la Dumnezeu. Acestea zicându-le, s-a pÄrut cÄ ei se suie iarÄĹi la ceruri, ĂŽmbrÄcaĹŁi ĂŽn lumina nespusÄ Ĺi chemându-se unul pe altul, pe nume.
Iar minunatul om care a fost Ioan Evhaitul, dupÄ ce se sculÄ, a fÄcut aĹa cum ĂŽi porunciserÄ sfinĹŁii, potolind mulĹŁimea Ĺi pe cei ce se certau, cÄci acesta era om vestit pentru viaĹŁa lui ĂŽmbunÄtÄĹŁitÄ. El a dat Bisericii sÄrbÄtoarea aceasta spre a fi prÄznuitÄ. Ĺi iatÄ gândul acestui om: cunoscând cÄ luna aceasta ianuarie, ĂŽi are pe câte trei sfinĹŁi: la zi ĂŽntâi pe Vasile cel Mare, la douÄzeci Ĺi cinci pe dumnezeiescul Grigorie Ĺi la douÄzeci Ĺi Ĺapte pe dumnezeiescul Ioan GurÄ de Aur, i-a sÄrbÄtorit la un loc ĂŽn ziua a treizecea, ĂŽmpodobindu-le slujba cu canoane, cu tropare Ĺi cu cuvinte de laudÄ, aĹa cum se cÄdea. Aceasta pare cÄ s-a fÄcut Ĺi cu voia sfinĹŁilor, cÄci laudele ĂŽnchinate lor n-au nici o lipsÄ Ĺi au ĂŽntrecut pe toate câte s-au fÄcut Ĺi câte se vor mai face.
SfinĹŁii aceĹtia erau la statul trupului Ĺi la ĂŽnfÄĹŁiĹarea lor ĂŽn chipul urmÄtor: dumnezeiescul Ioan GurÄ de Aur era foarte mÄrunt Ĺi foarte subĹŁire, cu capul mare, ridicat deasupra umerilor, nasul lung, nÄrile late, faĹŁa foarte galbenÄ, amestecatÄ cu alb, locaĹurile ochilor adâncite, dar ochii mari, care ĂŽi fÄceau cÄutÄtura veselÄ Ĺi faĹŁa strÄlucitÄ, deĹi din firea lui pÄrea mâhnit; fruntea mare, fÄrÄ par, cu multe ĂŽncreĹŁituri, urechile mari, barba micÄ Ĺi rarÄ, ĂŽmpodobitÄ cu pÄr puĹŁin Ĺi cÄrunt, fÄlcile trase ĂŽnÄuntru din pricina postului desÄvârĹit. Mai trebuie sÄ spunem despre dânsul cÄ a ĂŽntrecut cu graiul pe toĹŁi filosofii elinilor, mai ales cu privire la adâncimea gândurilor Ĺi la dulceaĹŁa Ĺi ĂŽnflorirea graiului. A tâlcuit Sfânta ScripturÄ Ĺi a propovÄduit Evanghelia cu folos ca nimeni altul, ĂŽncât de n-ar fi fost acesta (mÄcar cÄ este o cutezare sÄ zicem aĹa), ar fi trebuit ca iarÄĹi sÄ vinÄ Hristos pe pÄmânt. Cât priveĹte virtutea Ĺi fapta Ĺi privirea lÄuntricÄ, i-a ĂŽntrecut pe toĹŁi, fÄcându-se izvor de milostenie, de dragoste Ĺi de ĂŽnvÄĹŁÄturÄ. A trÄit Ĺaizeci Ĺi trei de ani Ĺi a pÄstorit Biserica lui Hristos Ĺase ani.
Vasile cel Mare era ĂŽnalt Ĺi drept la stat, uscÄĹŁiv Ĺi slab, negru la faĹŁÄ, cu nasul plecat, sprâncenele arcuite, cu fruntea cam posomorâtÄ, asemenea omului gânditor Ĺi ĂŽngrijorat, cu obrazul lunguieĹŁ Ĺi cam ĂŽncreĹŁit, cu tâmplele adâncite, cam pÄros la trup, cu barba destul de lungÄ, cÄruntÄ pe jumÄtate. Acesta a ĂŽntrecut cu scrierile sale nu numai pe ĂŽnĹŁelepĹŁii din zilele lui, ci Ĺi pe cei vechi. StrÄbÄtând toatÄ ĂŽnvÄĹŁÄtura, era stÄpân pe toatÄ ĹtiinĹŁa; se folosea de toatÄ filosofia ĂŽnĹŁeleaptÄ ĂŽn lucrÄrile sale Ĺi sporea ĂŽn cunoĹtinĹŁa tainelor dumnezeieĹti. S-a suit ĂŽn scaunul arhieriei când era de patruzeci de ani Ĺi a cârmuit Biserica cinci ani.
Sfântul Grigorie cuvântÄtorul de Dumnezeu era om de mijloc la statul trupului, cu faĹŁa palidÄ dar veselÄ, cu nasul lat, cu sprâncenele drepte, cÄutÄtura blândÄ Ĺi veselÄ; la un ochi era mai mâhnit din pricina unui semn de loviturÄ, la pleoapa de sus; barba nu o avea prea lungÄ, dar era destul de deasÄ Ĺi tocmitÄ, iar pe margine gÄlbuie. Era pleĹuv Ĺi alb la pÄr.
Se cuvine sÄ spunem despre dânsul cÄ dacÄ ar fi trebuit sÄ se facÄ vreo icoanÄ sau vreo statuie ĂŽnfrumuseĹŁatÄ cu toate virtuĹŁile, apoi aceasta ar fi trebuit sÄ ĂŽnfÄĹŁiĹeze pe sfântul Grigorie, cÄci el ĂŽntrecuse cu strÄlucirile vieĹŁuirii sale pe toĹŁi cei iscusiĹŁi ĂŽn faptÄ. A ajuns la atâta ĂŽnÄlĹŁime de teologie, cÄ biruia pe toĹŁi prin ĂŽnĹŁelepciunea cuvântÄrilor Ĺi a ĂŽnvÄĹŁÄturilor sale. Drept aceea a câĹtigat Ĺi numele de teologul, adicÄ de Dumnezeu cuvântÄtorul. A vieĹŁuit pe pÄmânt optzeci de ani Ĺi a pÄstorit Biserica din Constantinopol doisprezece ani.
Cu rugÄciunile acestor trei ierarhi, Hristoase Dumnezeul nostru, Ĺi cu ale tuturor sfinĹŁilor surpÄ Ĺi risipeĹte ridicÄrile eresurilor; Ĺi pe noi ĂŽn unire Ĺi paĹnicÄ aĹezare ne pÄzeĹte Ĺi ne ĂŽnvredniceĹte de ĂŽmpÄrÄĹŁia Ta cea cereascÄ, cÄ binecuvântat eĹti ĂŽn vecii vecilor. Amin.
Tot ĂŽn aceastÄ zi, pomenirea Sfântului sfinĹŁitului mucenic Ipolit, papÄ al Romei Ĺi a celor ĂŽmpreunÄ cu dânsul: Censurin, Aura, ce se mai numea Ĺi Hrisi, Felix, Maxim, Erculin, Venerie, Stirachin, Mina, Comod, Ermis, Mavru, Eusebiu, Rustic, Monagriu, Amandin, Olimpiu, Cipru, Teodor, Tribun, Maxim preotul, Arhelau diaconul, Cvirin episcopul Ĺi Savain.
AceĹti sfinĹŁiĹŁi mucenici au trÄit pe vremea ĂŽmpÄrÄĹŁiei lui Claudiu, locĹŁiitor al lui fiind Ulpius Romil. Censurin era magistru, iubit de ĂŽmpÄrat, dar pe ascuns cinstea pe Hristos Ĺi apÄra pe creĹtini. Deci, fiind dat pe faĹŁÄ, a fost pus la ĂŽnchisoare, unde, prin ĂŽnvierea unui mort, a ĂŽnduplecat pe toĹŁi ostaĹii care erau acolo sÄ creadÄ ĂŽn Hristos. Din porunca ĂŽmpÄratului li s-au tÄiat capetele la toĹŁi. DimpreunÄ cu ei a fost tÄiatÄ Ĺi fericita Hrisi, ca Ĺi slujitorul ei, Savain, care suferiserÄ mai ĂŽnainte multe chinuri, pentru cÄ slujea sfinĹŁilor, le Ĺtergeau sângiurile, Ĺi-i mângâiau. Despre aceasta fiind ĂŽnĹtiinĹŁat papa Ipolit s-a aprins de râvnÄ dumnezeiascÄ Ĺi a venit de a mustrat pe tiran ĂŽn faĹŁÄ. Tiranul aprinzându-se de mânie l-a supus mai ĂŽntâi la chinuri, ĂŽmpreunÄ cu preoĹŁii, cu diaconii Ĺi cu episcopul care-l urmau. Apoi legându-le mâinile Ĺi picioarele i-a aruncat ĂŽn adâncurile mÄrii Ĺi aĹa s-au sÄvârĹit.
Tot ĂŽn aceastÄ zi, pomenirea sfântului mucenic Teofil cel Nou.
Acest sfânt mucenic era din Constantinopol, fiind senator, pe vremea ĂŽmpÄraĹŁilor ortodocĹi Constantin Ĺi Irina, care au cinstit sfintele icoane, ĂŽn anul 787. Ĺi fiind mai mare voievod peste flotÄ a pornit ĂŽmpotriva saracinilor Ĺi a izbândit la ĂŽnceput; dar doi voievozi mai mici, care-l pizmuiau, au fugit din luptÄ Ĺi rÄmânând singur, Teofil a fost prins de saracini. DupÄ ce l-au ĹŁinut patru ani ĂŽn ĂŽnchisoare, l-au silit sÄ se lepede de Hristos. Ĺi neplecându-se i-au tÄiat capul.
Tot ĂŽn aceastÄ zi, pomenirea noului mucenic Teodor Militineul, care a mÄrturisit ĂŽn Militina, la anul 1704.
Cu ale lor sfinte rugÄciuni, Doamne, miluieĹte-ne Ĺi ne mântuieĹte pe noi. Amin.
Textul este preluat de pe site-ul Calendar Ortodox.