În aceastÄ lunÄ, ziua a douÄzeci Ĺi Ĺaptea, pomenirea preacuviosului pÄrintelui nostru Ĺi mÄrturisitorului Procopiu Decapolitul.
Acest sfânt a intrat de tânÄr în viaĹŁa monahiceascÄ Ĺi deprinzându-se cu tot felul de nevoinĹŁe, s-a curÄĹŁit pe sine în chip desÄvârĹit. Iar mai pe urmÄ, mustrând vitejeĹte Ĺi dispreĹŁuind pe cei ce defÄimau pÄgâneĹte rânduiala întrupÄrii Mântuitorului nostru Ĺi nu se închinau icoanei întrupÄrii lui Hristos, a încredinĹŁat adevÄrul dreptei credinĹŁe, nu numai prin cuvinte, ci chiar prin pÄtimirile sale. Pentru aceasta s-a arÄtat mare mÄrturisitor; Ĺi fÄcând multe minuni, s-a mutat cÄtre Domnul.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea sfântului mucenic Ghelasie, cÄruia poruncindu-i-se de ighemon sÄ batjocoreascÄ Botezul, s-a botezat cu adevÄrat Ĺi de sabie s-a sÄvârĹit.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea preacuviosului pÄrintelui nostru Talaleu MÄrturisitorul.
Acest cuvios a fost de neam din Cilicia. Dar îndrÄgind viaĹŁa sihÄstreascÄ, s-a dus în cetatea Gavalon, unde, la o depÄrtare de vreo douÄzeci de stadii, cuviosul a aflat un loc înalt, pe care se gÄsea un altar închinat demonilor Ĺi în acel loc Ĺi-a fÄcut o micÄ colibÄ, îndeletnicindu-se cu ostenelile sihÄstreĹti Ĺi nevoindu-se cu posturi, cu privegheri, Ĺi cu rele pÄtimiri. Pentru aceasta demonii care sÄlÄĹluiau în altarul lor de acolo îl înspÄimântau, cu mulĹŁime de grozÄvii. Pe aceĹtia însÄ ruĹinaĹŁi i-a alungat, bÄtându-Ĺi joc de neputinĹŁa lor. Apoi, dorind dupÄ mai mari osteneli Ĺi-a lÄsat coliba, Ĺi fÄcându-Ĺi o chilioarÄ prea micÄ, care nu era pe potriva trupului sÄu, a intrat într-însa, stând cu faĹŁa lipitÄ de genunchi. OdatÄ, venind la el fericitul Teodoret, episcopul Cirului, l-a întrebat, dorind ca sÄ Ĺtie pricina acestui fel de petrecere a lui. Dar el a rÄspuns: eu, fiind supus la multe pÄcate Ĺi temându-mÄ de chinurile cele înfricoĹÄtoare, am aflat acest chip de vieĹŁuire, meĹteĹugind osteneli pe mÄsura trupului, ca sÄ uĹurez greutatea celor ce mÄ aĹteaptÄ. CÄci acelea sunt mai cumplite, nu numai cu mÄrimea, ci cu însÄĹi lucrarea lor, fiindcÄ sunt fÄrÄ de voie; iar ceea ce se face fÄrÄ de voie este un lucru foarte amarnic; cÄci lucrul cel de voie, deĹi plin de osteneli, mai puĹŁinÄ durere aduce, fiindcÄ osteneala este de voie, iar nu silnicÄ. Deci, dacÄ cu aceste mici dureri voi uĹura pe cele aĹteptate, mare câĹtig voi culege de aici. Acestea auzind episcopul l-a lÄudat foarte, pentru isteĹŁimea minĹŁii, cÄ nu numai cÄ se lupta cu luptele de faĹŁÄ, ci Ĺi pe altele de la sine adÄuga. Iar locuitorii de primprejur ziceau cÄ multe minuni se fÄceau prin rugÄciunea acestuia, cÄci nu numai oamenii, ci chiar Ĺi dobitoacele dobândeau vindecÄri. Dar locuitorii acelui loc, care mai înainte trÄiserÄ în pÄgânÄtate, s-au lepÄdat de înĹelÄciunea lor cea pÄrinteascÄ Ĺi au primit strÄlucirea dumnezeieĹtii lumini; iar sfântul folosindu-se de ei, a surpat altarul demonilor care era acolo, Ĺi a ridicat o sfântÄ Ĺi mÄreaĹŁÄ bisericÄ în cinstea bunilor biruitori mucenici. Ĺi astfel sihÄstreĹte nevoindu-se fericitul Talaleu, s-a mutat cÄtre Domnul.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea preacuviosului Ĺtefan, cel ce a întemeiat gherocomia Armatiului, adicÄ bolniĹŁa de bÄtrâni, care în pace s-a sÄvârĹit.
Sfântul Ĺtefan, un fost curtean sub împÄratul Mauricius (582-602), Ĺi-a pÄrÄsit serviciul Ĺi a înfiinĹŁat un azil de bÄtrâni în Armatia (Constantinopol), dedicându-se în întregime ajutorÄrii strÄinilor pe care îi primea în azil. S-a sÄvârĹit în pace în anul 614.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea sfântului mucenic Nisiu, care, cu vine de bou fiind bÄtut, s-a sÄvârĹit.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea cuvioĹilor pÄrinĹŁilor noĹtri Asclipiu Ĺi Iacob, care în pace s-au sÄvârĹit.
SfinĹŁii Asclipiu Ĺi Iacob erau asceĹŁi sirieni care au trÄit în secolul al V-lea. InformaĹŁii despre aceĹtia avem de la Teodoret din Cyr. Sfântul Asclipiu a dus o viaĹŁÄ de înfrânare în satul sÄu natal Ĺi nu-l deranjau vizitele oamenilor. MulĹŁi dintre ei îl imitau Ĺi îi urmau exemplul, printre care era Ĺi sfântul Iacob. Acesta s-a închis într-o cÄsuĹŁÄ lângÄ satul Nimuza, pe care n-a pÄrÄsit-o niciodatÄ Ĺi vorbea cu oamenii printr-o deschizÄturÄ în perete, tÄiatÄ astfel ca nimeni sÄ nu-l poatÄ vedea. El n-a aprins niciodatÄ vreo luminÄ sau un foc în cÄsuĹŁa lui.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea cuviosului Timotei cel din Cezareea, care în pace s-a sÄvârĹit.
Tot în aceastÄ zi, pomenirea sfântului Rafael (Rafail), episcop de Brooklyn (+ 1915).
Sfântul nostru pÄrinte Rafail s-a nÄscut în Siria în anul 1860 din pÄrinĹŁi ortodocĹi evlavioĹi, Michael Hawaweeny Ĺi cea de-a doua soĹŁie a lui, Mariam, fiica unui preot din Damasc. Nu se Ĺtie data exactÄ a naĹterii sale dar este undeva în jurul zilei lui onomastice, Sinaxarul Sf. Arhangheli Mihail Ĺi Gavriil împreunÄ cu toate Puterile cele fÄrÄ de trup ale cerului (prÄznuiĹŁi în 8 noiembrie). DatoritÄ persecuĹŁiilor violente împotriva creĹtinilor, în care au pierit martirizaĹŁi Ĺi preotul de parohie, Sf. Iosif al Damascului împreunÄ cu tovarÄĹii sÄi, familia Hawaweeny a fost obligatÄ sÄ fugÄ în Beirut ca sÄ se salveze. Acolo a vÄzut viitorul sfânt lumina zilei Ĺi nu în oraĹul pÄrinĹŁilor sÄi. Într-adevÄr, dupÄ cum decurgea copilÄria sfântului, el nu avea sÄ-Ĺi gÄseascÄ locul lui în lume, cÄutând permanent un loc ce avea sÄ-i fie hÄrÄzit. (Evrei 13:14).
De BoboteazÄ, în 1861, a fost botezat cu numele de Rafla, iar mai târziu în acea primÄvarÄ familia s-a putut reîntoarce în Damasc. Copilul a fÄcut clasele primare Ĺi a învÄĹŁat bine, dar în 1874 Michael Hawaweeny nu a mai putut asigura financiar educaĹŁia sa. Din fericire situaĹŁia a fost salvatÄ de diaconul Atanasie Atallah (mai târziu Mitropolit al Homsului), care l-a recomandat pe Rafla Patriarhului Hieroteus (Ierotei) al Antiohiei, sÄ fie acceptat ca student la seminar din partea Patriarhiei, ca sÄ devinÄ preot.
El a fost un student atât de bun încât a fost selectat ca profesor-asistent în 1877, iar în urmÄtorul an a fost numit profesor de arabÄ Ĺi turcÄ. În 28 martie, 1879 a fost tuns cÄlugÄr de cÄtre Patriarhul Hieroteus, fiind asistentul personal al PreasfinĹŁitului.
Deoarece Seminarul Balamand a fost închis în anul 1840, Patriarhul Ioachim al III-lea al Constantinopolului l-a invitat pe Patriarhul Antiohiei sÄ-i propunÄ cel puĹŁin un student merituos pe care sÄ-l trimitÄ cu bursÄ de studiu la Ĺcoala de Teologie din Halki. Cel selectat a fost chiar Sf. Rafail. În 8 decembrie a fost numit diacon la capela Ĺcolii Ĺi în iulie 1886 tânÄrul diacon a primit Certificatul de Teologie, întorcându-se acasÄ cu speranĹŁa cÄ va putea sluji în biserica de-acolo.
Patriarhul Gherasim al Antiohiei a fost impresionat de Diaconul Rafail Ĺi deseori îl lua cu el în vizitele sale pastorale pe la parohii. Când PreasfinĹŁitul lipsea, Diaconul Rafail ĹŁinea predicile în faĹŁa credincioĹilor.
Diaconul Rafail nu era mulĹŁumit de cunoĹtinĹŁele acumulate, dorind sÄ înveĹŁe tot mai mult, dar nu din mândrie sau ambiĹŁie ci din dorinĹŁa de a-i ajuta pe alĹŁii. Pe bunÄ dreptate, am putea atribui cuvintele Regelui Solomon, Sfântului Rafail: "DÄ o ĹansÄ omului înĹŁelept Ĺi acesta va deveni Ĺi mai înĹŁelept, sfÄtuieĹte un om drept Ĺi va sfÄtui Ĺi el la rândul lui" (Proverbe 9:9). De aceea, l-a rugat pe Patriarhul Gherasim sÄ-i îngÄduie sÄ continue studiile la o scoalÄ în Rusia, promiĹŁând cÄ se va întoarce Ĺi va fi secretarul de limbÄ rusÄ al Patriarhului. PreasfinĹŁitul i-a dat binecuvântarea Ĺi Diaconul Rafail a fost acceptat ca student la Academia de Teologie din Kiev.
În 1889 Patriarhul Gherasim i-a cerut tânÄrului diacon sÄ preia conducerea bisericii din Moscova, reprezentantÄ a Antiohiei, fiind hirotonit preot de cÄtre Episcopul Silvestru, rectorul Academiei. La o lunÄ, a fost ridicat la rang de arhimandrit de cÄtre Mitropolitul Ioanichie al Moscovei, fiind acceptat ca Ĺi conducÄtor al bisericii din Moscova. DupÄ doi ani, Arhimandritul Rafail a redus datoria reprezentanĹŁei bisericii din Antiohia de la 65.000 de ruble la 15.000 de ruble Ĺi a adus 24 de studenĹŁi din Siria sÄ-Ĺi continue studiile în Rusia, în speranĹŁa cÄ se vor întoarce în ĹŁara lor Ĺi-i vor învÄĹŁa la rândul lor pe ceilalĹŁi.
Când Patriarhul Gherasim a demisionat acceptând Scaunul din Ierusalim, Arhimandritul Rafail a considerat cÄ ar fi momentul oportun de a scoate Biserica din Antiohia de sub dominaĹŁia ierarhilor strÄini. Arzând de dragoste pentru Biserica din Antiohia Ĺi dorind restabilirea administraĹŁiei bisericii în mâinile clerului Ĺi poporului bÄĹtinaĹ, Arhimandritul Rafail a început sÄ trimitÄ scrisori unor episcopi din Antiohia Ĺi unor mireni influenĹŁi. A mai scris Ĺi articole în presÄ, atrÄgând atenĹŁia asupra soartei Antiohiei, însÄ eforturile sale îndrÄzneĹŁe nu au avut ecoul scontat Ĺi arhimandritul avea sÄ plÄteascÄ un preĹŁ pentru mediatizarea criticilor sale.
În luna noiembrie a anului 1891, Mitropolitul Spiridon, un grec din Cipru, a fost ales Patriarh al Antiohiei. MulĹŁi dintre arabi au crezut cÄ a cumpÄrat alegerile prin împÄrĹŁirea sumei de 10.000 de lire între mai mulĹŁi oameni influenĹŁi din Damasc. Arhimandritul Rafail refuza sÄ-l pomeneascÄ pe noul Patriarh la sfintele slujbe în biserica reprezentantÄ, drept urmare Patriarhul Spiridon l-a suspendat din funcĹŁiile sale preoĹŁeĹti. Sf. Rafail a acceptat suspendarea dar a continuat sÄ scrie în presa rusÄ articole în care cerea apÄrarea cauzei Antiohiei. Ierusalimul, împreunÄ cu Patriarhii Antiohiei, Constantinopolului Ĺi Alexandriei au trimis o petiĹŁie Ţarului de a interzice ziarelor ruse sÄ mai publice articolele sale, lucru care a fost acceptat. VÄzând acest drum închis, Sf. Rafail a început a-Ĺi publica ideile în forma de cÄrĹŁi.
În cele din urmÄ, Patriarhul Spiridon i-a scris unui Procurator asistent din Rusia, un prieten al Sf. Rafail, rugându-l sÄ încerce sÄ-l convingÄ sÄ cearÄ iertare Patriarhului. FÄcând acest lucru, i s-a ridicat suspendarea Sfântului Rafail, fiind lÄsat sÄ se transfere de la jurisdicĹŁia Antiohiei la Biserica RusÄ Ĺi sÄ se stabileascÄ acolo. Sf. Rafail s-a angajat ca profesor de studii arabice la Academia TeologicÄ unde a rÄmas pânÄ în 1895 când a fost invitat de Societatea OrtodoxÄ SirianÄ Non-profit din New York, sÄ devinÄ acolo pastorul comunitÄĹŁii arabe ortodoxe.
Când Sf. Apostol Pavel a avut viziunea unui om care-l ruga sÄ meargÄ în Macedonia sÄ-I ajute (Fapte 16:10), acesta a pornit o amplÄ cÄlÄtorie misionarÄ. Tot aĹa, când Sf. Rafail a auzit doleanĹŁele semenilor sÄi împrÄĹtiaĹŁi într-un pÄmânt strÄin, a traversat oceanul ca sÄ munceascÄ din nou într-o ĹŁarÄ strÄinÄ.
Arhimandritul Rafail a ajuns în New York în 2 Noiembrie 1895, întâmpinat de o delegaĹŁie de arabi creĹtini care-Ĺi aĹteptau pÄstorul din Rusia. În 5 Noiembrie, în prima sa duminica de la sosirea în America, sfântul a slujit împreunÄ cu Episcopul Nicolae Sfânta Liturghie în biserica rusÄ din oraĹul New York. La mai puĹŁin de douÄ sÄptÄmâni de la sosire, Arhimandritul Rafail a gÄsit un loc potrivit în suburbia Manhattan-ului pentru amenajarea unei capele cu odoare sfinte aduse de el din Rusia. Noua capelÄ a fost sfinĹŁitÄ de Episcopul Nicolae cu hramul Sfântului Nicolae, Episcopul Mirelor Lichiei.
Truditorul pÄstor a rÄmas în New York învÄĹŁând, predicând Ĺi slujind sfintele slujbe pentru enoriaĹii sÄi. Nu a durat însÄ mult pânÄ a auzit Ĺi de alte comuniuni arabe creĹtine împrÄĹtiate peste tot prin America de Nord, la care se gândea cÄ neavând un pÄstor al lor, ar putea fi obligaĹŁi sÄ treacÄ la alte confesiuni, sau chiar sÄ-Ĺi neglijeze îndatoririle duhovniceĹti. Aceasta era o preocupare permanentÄ a Sf. Rafail în decursul misiunii sale. DeĹi nu era împotriva dialogului cu cei de alte confesiuni sau a relaĹŁiilor de prietenie bazate pe convingeri reciproc împÄrtÄĹite, Sf. Rafail nu a pierdut nici o clipÄ din vedere linia clarÄ de diferenĹŁiere dintre ortodocĹi Ĺi heterodocĹi, insistând ca orice bisericÄ sÄ-Ĺi punÄ bazele în canoanele celor Ĺapte Sinoade Ecumenice. Spiritul ortodox al vieĹŁii Ĺi propovÄduirilor Sf. Rafail s-a demonstrat necontenit prin cuvintele Ĺi faptele sale. El a susĹŁinut Ĺi apÄrat întotdeauna CredinĹŁa curatÄ care era "dusÄ sfinĹŁilor" (Iuda 3). DacÄ la început nu a prea înĹŁeles ideile heterodocĹilor, mai târziu, înĹŁelegând cât s-au depÄrtat aceĹtia de doctrina ortodoxÄ, a fÄcut tot posibilul sÄ-Ĺi fereascÄ enoriaĹii de influenĹŁele nefaste. Sfântul îi învÄĹŁa sÄ nu participe la adunÄrile heterodocĹilor, ca sÄ nu fie rÄniĹŁi de "diversele Ĺi ciudatele doctrine" (Evrei 13:9). El era de pÄrere cÄ ar fi de preferat ca tatÄl sau capul familiei sÄ citeascÄ Ceasurile acasÄ din cartea de rugÄciuni atunci când nu se pot duce la slujbÄ într-o bisericÄ ortodoxÄ. În vara anului 1896, Sf. Rafail a întreprins prima din multele cÄlÄtorii misionare de-a lungul continentului. El a vizitat 30 de oraĹe între New York Ĺi San Francisco, cÄutând oile pierdute ale Domnului în oraĹe, sate sau ferme izolate. El a astâmpÄrat foamea spiritualÄ a credincioĹilor prin Cuvântul Domnului oriunde se oprea, oficiind cÄsÄtorii Ĺi botezuri, ascultând mÄrturisiri Ĺi slujind Sfânta Liturghie în casele enoriaĹilor care nu aveau biserici. În alte cuvinte, sfântul Ĺi-a îndeplinit cu râvnÄ misiunea sa ca propovÄduitor al Evangheliei, îndurând multe greutÄĹŁi Ĺi obstacole Ĺi fiind atent la toate aspectele legate de grija faĹŁÄ de credincioĹi. (2 Timotei 4, 5).
În vara anului 1898, cu binecuvântarea Episcopului Nicolae, Sf. Rafail a publicat prima sa carte în Lumea NouÄ, o carte de rugÄciuni în limba arabÄ, numitÄ CARTEA PÄCII ADEVÄRATE PRIN RUGÄCIUNILE DIVINE. AceastÄ carte de rugÄciuni Ĺi slujbe liturgice a fost foarte utilÄ preoĹŁilor în sÄvârĹirea sfintelor slujbe Ĺi mirenilor în îndeplinirea canonului. Versiunea în limba englezÄ a fost publicatÄ de Arhimandritul Serafim Nassar Ĺi este folositÄ Ĺi în ziua de azi.
În perioada mai-noiembrie 1898, Sf. Rafail Ĺi-a început cel de-al doilea tur de cÄlÄtorii misionare. În decursul acelei cÄlÄtorii, sfântul s-a convins de necesitatea preoĹŁilor ortodocĹi arabi de a sluji în noile biserici ridicate de el. La întoarcerea în New York, el a scris un raport Episcopului Nicolae în care-Ĺi exprima aceste griji. Cu binecuvântarea Episcopului, Sf. Rafail a adus preoĹŁi calificaĹŁi din Syria, cÄutând Ĺi mireni îmbunÄtÄĹŁiĹŁi duhovniceĹte pe care sÄ-i îndrume spre hirotonisire. În timpul cât a fost arhimandrit dar Ĺi mai târziu, pe când era episcop, Sf. Rafail nu numea preoĹŁi fÄrÄ binecuvântarea ierarhului rus, care conducea misiunea AmericanÄ.
AĹa stÄteau lucrurile în America la acea vreme. Arh. Rafail l-a primit cu dragoste pe Episcopul Tihon când acesta i-a urmat Episcopului Nicolae în scaunul de episcop al Americii. În 15 decembrie Sf. Tihon a venit sÄ slujeascÄ Sfânta Liturghie la biserica Sf. Nicolae din Siria. Rafail le-a spus oamenilor cÄ noul lor pÄstor este cel care "a fost trimis sÄ îndrume turma lui Hristos - ruĹi, slavi, arabo-sirieni Ĺi greci-care era împrÄĹtiatÄ de-a lungul continentului nord-american. Desigur, în acea vreme nu existau jurisdicĹŁii paralele bazate pe naĹŁionalitate. Biserica i-a unit pe cei de diverse origini sub omoforul Arhiepiscopului rus. Aceasta a fost regula, pânÄ când RevoluĹŁia RusÄ a deranjat viaĹŁa religioasÄ din Rusia Ĺi America.
În martie 1899, Sf. Rafail a primit permisiunea Episcopului Tihon de a strânge fonduri pentru construirea unui cimitir Ĺi pentru o nouÄ bisericÄ care sÄ înlocuiascÄ capela amenajatÄ într-o clÄdire veche pe o stradÄ mizerÄ. În primÄvarÄ, el a pornit într-o nouÄ misiune pastoralÄ prin 43 de locaĹŁii, cÄlÄtorind pe uscat Ĺi pe apÄ, fÄrÄ sÄ lase obstacolele Ĺi greutÄĹŁile sÄ-l întoarcÄ din drum Ĺi a petrecut 7 luni în regiunile de nord-est, sud Ĺi vestul central al Statelor Unite. Sf. Rafail a muncit la greci Ĺi ruĹi, dar Ĺi la arabi, oficiind cununii Ĺi botezuri Ĺi regularizând cununiile ortodocĹilor care fuseserÄ fÄcute de clerici non-ortodocĹi. De asemenea a miruit câĹŁiva copii botezaĹŁi de biserica catolicÄ.
În Johnstown, PA el a împÄcat pe cei a cÄror animozitate personalÄ era sÄ dividÄ comunitatea arabÄ. Chiar dacÄ tribunalele nu au putut face pace, Sf. Rafail a reuĹit sÄ readucÄ calmul Ĺi sÄ stopeze cearta. Când era încÄ în Johnstown, sfântul a fost înĹtiinĹŁat printr-o telegramÄ cÄ Mitropolitul Meletios (Doumani) a fost ales Patriarhul Antiohiei. Foarte bucuros la aflarea veĹtii, Sf. Rafail le-a spus oamenilor cÄ, în sfârĹit, dupÄ 168 de ani de aĹteptare, un arab a fost ales suveran al Bisericii din Antiohia.
DupÄ instalarea noului Patriarh, Sfântului Rafail i s-a propus sÄ fie succesorul lui Meletios ca Mitropolit al Latakiei. Dar Patriarhul a afirmat cÄ Sfântul Sinod nu poate sÄ-l aleagÄ pe PÄrintele Rafail deoarece are o misiune foarte importantÄ de finalizat în America. În 1901, Mitropolitul Beirutului i-a scris Arhimandritului Rafail rugându-l sÄ accepte sÄ fie episcopul sÄu asistent, dar acesta a refuzat, pe motiv cÄ nu-Ĺi poate pÄrÄsi turma din America. La început, el a vrut sÄ construiascÄ o bisericÄ permanentÄ Ĺi sÄ achiziĹŁioneze un loc de cimitir pentru parohie. Cea de-a doua dorinĹŁÄ s-a împlinit în august 1901 când PÄrintele Rafail a cumpÄrat o parte din cimitirul Mt.Olivet din Long Island.
În decembrie 1901 Arhimandritul Rafail a fost numit Episcop al Zahleh-ului. Patriarhul Meletios i-a trimis o telegramÄ în care îl felicita Ĺi îl ruga sÄ se întoarcÄ înapoi. PÄrintele i-a mulĹŁumit dar a refuzat din nou postul superior care i s-a oferit, spunând cÄ trebuie sÄ ducÄ la îndeplinire proiectul prin care urma sÄ construiascÄ o bisericÄ creĹtinÄ pentru comunitatea sirianÄ din New York. În anul urmÄtor, a cumpÄrat o clÄdire bisericeascÄ deja existentÄ pe Str. Pacific în Brooklyn Ĺi a remodelat-o dupÄ credinĹŁa ortodoxÄ. Episcopul Tihon a sfinĹŁit biserica spre bucuria credincioĹilor prezenĹŁi, astfel încât cel de-al doilea mare proiect pe care Ĺi l-a propus Sf. Rafail, a fost îndeplinit.
NumÄrul parohiilor din cadrul diocezei nord-americane era în continuÄ creĹtere Ĺi Episcopul Tihon nu le putea vizita pe toate. Astfel, dioceza trebuia reorganizatÄ pentru o administrare mai eficientÄ. De aceea, Episcopul Tihon a trimis un plan Sfântului Sinod din Rusia de mutare a Scaunului din San Francisco la New York, deoarece cele mai multe parohii Ĺi persoane erau concentrate în est. Deoarece mai multe grupÄri etnice necesitau o atenĹŁie specialÄ în îndrumarea duhovniceascÄ, Episcopul Tihon i-a propus Arhimandritului Rafail sÄ devinÄ al doilea episcop vicar al sÄu (deoarece primul episcop vicar era cel din Alaska).
În 1903, Sfântul Sinod al Rusiei l-a ales în unanimitate pe Arhimandritul Rafail ca Episcop al Brooklyn-ului, fiind, în acelaĹi timp Ĺi conducÄtorul misiunii ortodoxe arabo-siriene din America de Nord. Patriarhul Meletios anunĹŁat de Sf. Sinod despre alegerea fÄcutÄ, a fost foarte mulĹŁumit. Episcopul Tihon i-a scris Sf. Rafail informându-l de alegerea sa Ĺi acesta i-a trimis o scrisoare de accept. Între timp, pÄrintele cÄlugÄr Innocent Pustynsky a fost sfinĹŁit ca prim episcop asistent al lui Tihon la Catedrala Maicii Noastre din Cazan - St. Petersburg.
În a treia duminicÄ din Postul Mare în 1904, Sf. Rafail a devenit primul episcop ortodox sfinĹŁit pe pÄmânt American. Episcopii Tihon Ĺi Innocent au oficiat slujba la Catedrala Sf. Nicolae din Brooklyn. Noile haine episcopale au fost un dar din partea Ţarului Nicolae al II-lea. DupÄ sfinĹŁirea sa, Episcopul Rafail a continuat sÄ hirotoneascÄ preoĹŁi Ĺi sÄ-i repartizeze la parohii, ajutându-l Ĺi pe Episcopul Tihon în administrarea diocezei.
Spre sfârĹitul anului 1904, Episcopul Rafail a anunĹŁat intenĹŁia sa de a scoate o revistÄ numitÄ Al-Kalimat (Cuvântul), ca publicaĹŁie oficialÄ a misiunii arabo-siriene, care ar ajuta la o mai bunÄ legÄturÄ între credincioĹii Ĺi parohiile din dioceza sa. Episcopul era conĹtient cÄ nu va putea vizita personal pe toĹŁi credincioĹii ortodocĹi din America de Nord, dar prin intermediul cuvântului scris, el ar putea predica cuvântul mântuirii Ĺi celor pe care nu avea sa-i întâlneascÄ niciodatÄ. ConĹŁinutul publicaĹŁiei s-a dorit a fi spiritual, moral, religios, astfel încât sÄ ajute la întÄrirea în credinĹŁÄ a ortodocĹilor. "Cuvântul" urma sÄ se concentreze asupra temelor de bazÄ: adevÄrul dogmatic, învÄĹŁÄturile etice, subiectele ecleziastice istorice Ĺi contemporane, o cronicÄ a botezurilor, cununiilor Ĺi slujbelor oficiale, etc. Primul numÄr a fost tipÄrit în ianuarie 1905, momentul fiind considerat de Sf. Rafail ca piatrÄ de hotar la fel de importantÄ ca Ĺi achiziĹŁionarea Catedralei Sf. Nicolae Ĺi a cimitirului parohiei.
În iulie 1905 Episcopul Rafail a sfinĹŁit terenul pentru MÄnÄstirea Sf. Tihon Ĺi a binecuvântat orfelinatul din Canaanul de Sud, PA. Peste trei zile, el a prezidat o conferinĹŁÄ a clerului diocezei la Old Forge, PA, deoarece Arhiepiscopul Tihon era în San Francisco. Printre cei prezenĹŁi erau Ĺi oameni care ar putea fi socotiĹŁi asemenea cu sfinĹŁii: Mon. ALEXIS Toth, Mon. Alexander Hotovitzky Ĺi Mon. John Kochurov (ultimii doi s-au sÄvârĹit ca martiri în Rusia).
În urmÄtorii 10 ani, Episcopul Rafail Ĺi-a pÄstorit turma care creĹtea tot mai mult. MÄrindu-se populaĹŁia comunitÄĹŁii din New York, creĹtea Ĺi numÄrul copiilor iar episcopul era preocupat de viitorul lor. El ar fi vrut sÄ înfiinĹŁeze o scoalÄ seralÄ pentru a-i educa în spiritul creĹtin, deoarece viitorul Bisericii în aceasta ĹŁarÄ depindea de educaĹŁia tinerilor. Copiii care nu vorbeau araba frecventau deja biserici de alte confesiuni deoarece cursurile de duminicÄ se ĹŁineau în limba englezÄ. Astfel, Episcopul Rafail a considerat necesarÄ introducerea limbii engleze în practicarea credinĹŁei Ĺi în educaĹŁie pentru viitorul progres al misiunii arabo-siriene.
Luând ca exemplu cuvintele Sf. Pavel de a predica într-o limbÄ înĹŁeleasÄ de oameni (1 Cor.14:15-19), Sf. Rafail a recomandat folosirea în toate parohiile sale a Liturghierului Sfintei Biserici Ortodoxe, SoborniceĹti Ĺi Apostolice (tradusÄ de Isabel Hapgood).
În martie 1907 Sf. Tihon s-a întors în Rusia Ĺi a fost înlocuit de Arhiepiscopul PLATON. Din nou Sf. Rafail a fost luat în calcul pentru funcĹŁia de Episcop în Siria, fiind nominalizat sÄ succeadÄ pe Patriarhului Grigore ca Mitropolit al oraĹului Tripoli în 1908. Sf. Sinod al Antiohiei a scos numele Episcopului Rafail de pe lista candidaĹŁilor, citând diferite canoane care arÄta cÄ este interzisÄ mutarea unui episcop dintr-un oraĹ în altul.
În Duminica Ortodoxiei, în 1911, Episcopul Rafail a fost sÄrbÄtorit pentru cei 15 ani de misiune pastoralÄ în America. Arhiepiscopul PLATON i-a înmânat o icoanÄ din argint cu Iisus Hristos Ĺi l-a felicitat pentru munca lui. În smerenia sa, Episcopul Rafail nu a înĹŁeles de ce este felicitat pentru cÄ Ĺi-a fÄcut datoria (Luca 17:10). S-a considerat o "slugÄ nevrednicÄ" deĹi Ĺi-a îndeplinit cu succes munca ce i-a revenit. (Sf. Ignatie al Antiohiei, Epistola cÄtre Efeseni).
CÄtre sfârĹitul anului 1912, Episcopul Rafail s-a îmbolnÄvit iar doctorii au spus cÄ suferea de o boalÄ de inimÄ care în final i-a cauzat moartea. DupÄ douÄ sÄptÄmâni el s-a simĹŁit destul de întremat ca sÄ slujeascÄ Sfânta Liturghie în catedrala sa.
Între 1913-1914 acest episcop misionar a continuat cu vizitele pastorale în diferite oraĹe. În 1915 s-a îmbolnÄvit din nou Ĺi a stat douÄ luni acasÄ, ducându-Ĺi crucea bolii cu rÄbdare.
În 14/27 februarie la 12.40 a.m., Sf. Rafail Ĺi-a încetat misiunea. L-au strigat dar nu a mai rÄspuns. L-au scuturat dar nu mai era în viaĹŁÄ.
Din tinereĹŁe, Sf. Rafail era cel mai fericit când putea sluji pentru bisericÄ. Când a ajuns în America, el Ĺi-a gÄsit poporul împrÄĹtiat în strÄinÄtÄĹŁuri Ĺi i-a chemat sÄ se reuneascÄ. Nu Ĺi-a neglijat niciodatÄ turma, ba chiar a cÄlÄtorit prin America, Canada Ĺi Mexic ca sÄ-i gÄseascÄ pe ai lui Ĺi sÄ-i adune laolaltÄ. I-a ajutat sÄ nu se rÄtÄceascÄ în pajiĹti strÄine Ĺi sÄ nu-Ĺi rÄneascÄ sufletele cu erezii. El i-a hrÄnit Ĺi i-a ajutat sÄ creascÄ în toĹŁi acei 20 de ani de misiune dedicatÄ. La momentul morĹŁii sale, misiunea arabo-sirianÄ avea 30 de parohii cu 25.000 de credincioĹi.
Episcopul Rafail a fost un învÄĹŁat, autor al mai multor cÄrĹŁi Ĺi al aproape tuturor articolelor din revista "Cuvântul". El Ĺi-a slujit comunitatea sa arabÄ dar nu i-a lÄsat deoparte nici pe ruĹi sau greci, vorbindu-le în limba lor. A învÄĹŁat sÄ vorbeascÄ fluent engleza Ĺi a încurajat introducerea acesteia în practicile bisericeĹti Ĺi în programele de educaĹŁie.
Sf. Rafail a avut de a face cu multe feluri de oameni Ĺi a fost ca un tatÄ blând pentru toĹŁi. A câĹtigat dragostea Ĺi respectul lor, iubindu-i mai întâi Ĺi apoi dezvÄluindu-le personalitatea sa încântÄtoare Ĺi caracterul frumos. Era întotdeauna blând, milos, condescendent cu alĹŁii dar sever cu el însuĹi. El a realizat multe lucruri bune în viaĹŁa lui pÄmânteanÄ Ĺi acum s-a alÄturat îngerilor ca sÄ-I cânte imnuri de rugÄciuni Ĺi laudÄ neîncetate lui Dumnezeu.
Pentru rugÄciunile Sfântului Episcop Rafail, sÄ ne rugÄm bunului Dumnezeu sÄ ne învredniceascÄ Ĺi pe noi cu ÎmpÄrÄĹŁia Cerurilor.
Cu ale lor sfinte rugÄciuni, Doamne, miluieĹte-ne Ĺi ne mântuieĹte pe noi. Amin.
Textul este preluat de pe site-ul Calendar Ortodox.