Sinaxar 1 Aprilie
Ăn aceastÄ lunÄ, ĂŽn ziua ĂŽntâi, pomenirea preacuvioasei maicii noastre Maria Egipteanca.
AceastÄ preacuvioasÄ maicÄ a fost din Egipt Ĺi mai ĂŽnainte trÄia cu neĂŽnfrânare Ĺi cu neastâmpÄr, chemând sufletele multor oameni spre pierzare la desfÄtarea ĂŽmpreunÄrii desfrânate. Petrecând ea Ĺaptesprezece ani ĂŽntru necurÄĹŁie, cÄ dintâiaĹi datÄ de micÄ a fost cÄzutÄ ĂŽn faptele cele rele, pe urmÄ s-a dat cu totul spre nevoinĹŁe Ĺi virtute. Ĺi atâta s-a ĂŽnÄlĹŁat prin nepÄtimire, cât trecea Ĺi apa Iordanului pe deasupra Ĺi, când stÄtea pe pÄmânt la rugÄciune, era ridicatÄ Ĺi ĂŽnÄlĹŁatÄ ĂŽn sus. Iar pricina ĂŽntoarcerii ei a fost aceasta: când a fost pe vremea ĂŽnchinÄrii cinstitei Cruci, mergând mulĹŁi din multe locuri la Ierusalim, a mers Ĺi ea ĂŽmpreunÄ cu tineri desfrânaĹŁi. Sosind acolo Ĺi fiind opritÄ ĂŽn chip nevÄzut de la intrarea cinstitei biserici, a pus chezaĹ pe preacurata FecioarÄ Maica lui Dumnezeu cÄ de va fi lÄsatÄ sÄ intre ĂŽnÄuntru, va trÄi cu ĂŽnĹŁelepciune, Ĺi nu va mai sluji vieĹŁii celei rele, Ĺi nici poftelor Ĺi dezmierdÄrilor trupeĹti. Dobândindu-Ĺi dorinĹŁa dupÄ rugÄciunea ei, n-a minĹŁit la fÄgÄduinĹŁa ce a fÄcut, ci trecând Iordanul Ĺi mergând ĂŽn pustiu, s-a nevoit patruzeci Ĺi Ĺapte de ani, neavând pe nici un om ca sÄ o vadÄ, fÄrÄ numai pe Dumnezeu, cu ajutorul CÄruia s-a depÄrtat de la firea omeneascÄ Ĺi a dobândit ĂŽngereasca petrecere, cea mai presus de om, pe pÄmânt.
Iar sfântul Zosima, care a ĂŽmpÄrtÄĹit-o Ĺi ĂŽngropat-o pe sfânta Maria Egipteanca este prÄznuit pe 4 aprilie.
Tot ĂŽn aceastÄ zi, pomenirea preacuviosului pÄrintelui nostru Ĺi mÄrturisitorului Macarie, egumenul Peleichitului.
Acest ĂŽntre sfinĹŁi pÄrintele nostru Macarie, ĂŽn Constantinopol fiind nÄscut, Ĺi prunc sÄrman rÄmânând dupÄ pÄrinĹŁii sÄi, a fost crescut de un moĹ adevÄrat al sÄu, fiind dat la ĂŽnvÄĹŁÄtura Sfintelor Scripturi. Ĺi având fireascÄ isteĹŁime, Ĺi multÄ osârdie arÄtând, ĂŽn scurtÄ vreme petrecând toatÄ Scriptura, a cunoscut nimicnicia Ĺi grabnica stricÄciune a celor vremelniceĹti, precum Ĺi veĹnicia celor cereĹti. Pentru aceasta, ieĹind din cetate, s-a dus la MânÄstirea numitÄ Pelechiti, Ĺi amestecându-se cu monahii de acolo, lepÄdând numele Hristofor, cÄci aĹa se numea mai ĂŽnainte, Macarie de acum ĂŽnainte s-a numit. Deci slujind mai la toate trebuinĹŁele chinoviei Ĺi sÄvârĹind virtuĹŁile prin multa smerenie, s-a fÄcut ĂŽncepÄtor Ĺi fÄcÄtor de minuni preaminunat. CÄci Dumnezeu prin el a vindecat patimi nevindecate; Ĺi ploaie din cer a pogorât peste pÄmânt prin rugÄciune, Ĺi mare Ĺi vestit fÄcându-se el ĂŽn zilele acelea, multÄ mulĹŁime nÄzuia cÄtre el. Unii adicÄ durerile sufleteĹti prin el curÄĹŁindu-le, iar alĹŁii trupeĹti vindecÄri dobândind; ĂŽnsÄ alĹŁii sufleteĹte Ĺi trupeĹte de el ĂŽntÄrindu-se, se ĂŽntorceau la casele lor. Auzind vestea aceasta, Tarasie preasfântul patriarh al Constantinopolului a trimis de la chemat ca sÄ vindece pe Pavel patriciul, ce avea boalÄ primejdioasÄ Ĺi era deznÄdÄjduit de vindecare. Sfântul l-a vindecat. DupÄ aceea Ĺi pe soĹŁia lui, de asemenea boalÄ pÄtimind Ĺi deznÄdÄjduitÄ fiind de doctori, iarÄĹi a vindecat-o sfântul, pe care Ĺi binecuvântându-l patriarhul, l-a fÄcut slujitor Domnului, cÄci nu bolea cu boala neascultÄrii, ca cei mulĹŁi. Ducându-se la mânÄstirea sa, smerenia ce o avea mai mult ĂŽnmulĹŁitÄ a pus-o ĂŽn lucrare. Atunci lucrÄtorul de sminteli, diavolul, a pus ĂŽn BizanĹŁ ĂŽmpÄrat tiran, care a dat cinstitele icoane ĂŽn foc Ĺi ĂŽn apÄ. Acesta era Leon Armeanul, care a trimis ĂŽn surghiunie pe preasfântul patriarh Nichifor, Ĺi care chinuia pe arhierei Ĺi arhimandriĹŁi cu izgoniri Ĺi ĂŽnchisori Ĺi cu cumplite bÄtÄi. Atunci Ĺi acest minunat bÄrbat, fiind din pomeniĹŁii mai sus sfinĹŁi pÄrinĹŁi, la felurite chinuri a fost dat, Ĺi ĂŽn ĂŽnchisoare a petrecut pânÄ la sfârĹitul acelui ĂŽmpÄrat. Iar dupÄ acela ĂŽmpÄrÄĹŁind Mihail Gângavul, Ĺi acesta de aceeaĹi spurcatÄ credinĹŁÄ fiind, a scos pe sfântul de la ĂŽnchisoare, Ĺi prin alĹŁii mult mÄgulindu-l Ĺi ĂŽngrozindu-l, nu a reuĹit sÄ-l ĂŽnduplece de partea lui a fi. Pentru care Ĺi izgonindu-l la Ostrovul Afusie ĂŽl avea ĂŽn pazÄ. Iar sfântul suferind toate vitejeĹte, mulĹŁimea lui Dumnezeu. Deci zÄbovind ĂŽn acea izgonire Ĺi mult nevoindu-se, Ĺi de minuni fÄcÄtor acolo fÄcâdu-se, s-a mutat cÄtre Domnul.
Tot ĂŽn aceastÄ zi, pomenirea sfinĹŁilor mucenici Gherontie Ĺi Vasilid, care prin sabie s-au sÄvârĹit.
Tot ĂŽn aceastÄ zi, pomenirea sfântului Ĺi dreptului Ahaz.
Tot ĂŽn aceastÄ zi, pomenirea sfântului Varsanufie de la Optina.
Paul I. Plikhanov, fiul lui Ioan Ĺi Natalia Plikhanov, s-a nÄscut în oraĹul Samara în 5 iulie 1845. Mama i-a murit pe când era încÄ prunc Ĺi tatÄl sÄu s-a recÄsÄtorit pentru ca fiul lui sÄ aibÄ o mamÄ. DeĹi severÄ cu el, mama vitregÄ i-a fost ca o adevÄratÄ mamÄ Ĺi copilul a îndrÄgit-o mult.
Ca descendent al cazacilor din Orenburg, Paul s-a înrolat în armata cadeĹŁilor din Polotsk. Ĺi-a completat studiile la Ĺcoala MilitarÄ din Orenburg devenind ofiĹŁer. Mai târziu a terminat Ĺi Ĺcoala de OfiĹŁeri Cazaci din Petersburg, primind serviciu în districtul militar din Kazan Ĺi, în cele din urmÄ, devenind colonel.
OdatÄ, bolnav de pneumonie, Paul simĹŁea cÄ nu mai are mult de trÄit. L-a rugat pe subofiĹŁerul sanitar sÄ-i citeascÄ din Sf. Evanghelie Ĺi Ĺi-a pierdut cunoĹtinĹŁa. Atunci a avut o vedenie în care parcÄ cerurile s-au deschis Ĺi el s-a înfricoĹat de acea luminÄ puternicÄ. Întreaga sa viaĹŁÄ cu toate pÄcatele i-a trecut prin faĹŁa ochilor Ĺi l-a cuprins un sentiment de pocÄinĹŁÄ. Atunci o voce i-a spus sÄ meargÄ la MÄnÄstirea Optina dar doctorii nu au crezut cÄ îĹi va reveni. SÄnÄtatea i s-a îmbunÄtÄĹŁit Ĺi colonelul a vizitat MÄnÄstirea Optina. În august 1889 stareĹŁ la Optina era Sf. Ambrozie (10 octombrie) care l-a sfÄtuit pe Paul sÄ-Ĺi punÄ în bunÄ orânduialÄ treburile lumeĹti. DupÄ alĹŁi doi ani Sf. Ambrozie i-a dat binecuvântare sÄ rupÄ orice legÄturÄ cu lumea Ĺi sÄ vinÄ la Optina în trei luni.
Nu i-a fost uĹor colonelului sÄ lase serviciul militar în numai trei luni Ĺi avea multe ispite cu aceastÄ ascultare deoarece i s-a propus o promovare la rangul de general, cerîndu-i-se sÄ-Ĺi amâne retragerea din armatÄ. Unii chiar au încercat sÄ-i gÄseascÄ o soĹŁie, luînd în derâdere hotÄrârea lui de a se cÄlugÄri. Chiar în ultima zi a celor trei luni Ĺi-a terminat de rezolvat problemele Ĺi s-a întors la Optina. Deja Sf. Ambrozie era pus în sicriu în biserica mÄnÄstirii.
Sf. Anatol I (25 ianuarie) a urmat Sfântului Ambrozie ca stareĹŁ al mÄnÄstirii Ĺi l-a trimis pe Paul sub ascultare la Ieromonahul Nectarie (29 aprilie) ca ucenic Ĺi coleg de chilie. În 1892 a fost acceptat ca novice Ĺi un an mai târziu, a fost tuns rasofor. În cei zece ani care au urmat, rasoforul a trecut prin diferite stagii ale vieĹŁii monastice fiind hirotonit diacon (1902) Ĺi preot (1903). CÄlugÄrul Paul a primit în secret schima în decembrie 1900 datoritÄ unei boli grave. Când a fost întrebat ce nume doreĹte el a rÄspuns cÄ nu are importanĹŁÄ. Atunci i s-a dat numele de Varsanufie în cinstea Sf. Varsanufie al Tverului Ĺi Kazanului (11 aprilie). DeĹi s-a fÄcut bine, nu a primit mantia pânÄ în decembrie 1902, dupÄ slujba Sfintei Liturghii în care s-a descoperit cÄ fusese tuns pe patul de boalÄ.
În 1 septembrie 1903 monahul Varsanufie a primit ascultarea sÄ îl ajute pe PÄrintele Iosif, egumenul schitului, la îndrumarea duhovniceascÄ a fraĹŁilor Ĺi surorilor mÄnÄstirii Shamordino.
La începutul rÄzboiului ruso-japonez din 1904, cÄlugÄrul Varsanufie a fost trimis în Orient ca Ĺi preot militar avînd misiunea de a îngriji soldaĹŁii rÄniĹŁi. DupÄ terminarea rÄzboiului în august 1905, Sf. Varsanufie s-a întors la Optina în 1 noiembrie al aceluiaĹi an.
PÄrintele Iosif fiind prea bÄtrân Ĺi slÄbit ca sÄ mai poatÄ îngriji de problemele mÄnÄstirii, Sf. Varsanufie a fost numit egumen în locul sÄu, restabilind în scurt timp ordinea, disciplina, plata datoriilor, repararea clÄdirilor, Ĺi altele asemenea, în toate împletind stricteĹŁea cu grija pÄrinteascÄ Ĺi blândeĹŁea pentru toĹŁi cei aflaĹŁi sub îndrumarea lui.
Sf. Varsanufie, ca toĹŁi pÄrinĹŁii de la Optina, a dobândit darul înaintevederii Ĺi al tÄmÄduirii bolilor fizice Ĺi psihice ale oamenilor. Unul din fiii sÄi duhovniceĹti, monahul Inocent Pavlov, îĹi aminteĹte cât de înfricoĹat a fost la prima sa spovedanie la PÄrintele Varsanufie care Ĺtia Ĺi cele mai ascunse gânduri ale lui, amintindu-i chiar Ĺi de lucruri Ĺi persoane pe care el le uitase demult. Sfântul i-a vorbit blând, spunîndu-i cÄ Dumnezeu i-a îngÄduit sÄ vadÄ acelea despre el. "Cât trÄiesc eu, sÄ nu spui la nimeni despre cele ce ai vÄzut dar dupÄ moartea mea poĹŁi sÄ povesteĹti Ĺi altora," îi spuse sfântul.
Sf. Varsanufie iubea cÄrĹŁile duhovniceĹti, îndeosebi VieĹŁile SfinĹŁilor. El obiĹnuia sÄ spunÄ cÄ cei care citesc cu evlavie din acele cÄrĹŁi vor avea multe de câĹtigat. Mai spunea cÄ multe întrebÄri ale vieĹŁii noastre îĹi aflÄ rÄspuns în vieĹŁile sfinĹŁilor pentru cÄ ele ne învaĹŁÄ cum sÄ trecem peste greutÄĹŁi, cum sÄ ne pÄstrÄm credinĹŁa lucrÄtoare, sÄ luptÄm împotriva vrÄjmaĹului Ĺi sÄ ieĹim victorioĹi. DeĹi VieĹŁile SfinĹŁilor erau la îndemâna oricui, pÄrintele se întrista când auzea cÄ mulĹŁi nu le-au citit.
Sf. Varsanufie pomenea mulĹŁi sfinĹŁi în pravila sa zilnicÄ Ĺi nu întâmplÄtor. Fiecare sfânt, explica el, avea un rol anume în viaĹŁa lui. DacÄ, de exemplu, se întâmpla ceva important într-o zi, cÄuta sÄ vadÄ ce sfinĹŁi se prÄznuiau atunci, dupÄ care îi pomenea în fiecare zi. Mai târziu a observat cÄ în ziua praznicului lor, sfinĹŁii îl pÄzeau de necazuri Ĺi primejdii. În 17 decembrie 1891, praznicul profetului Daniel Ĺi a celor cei trei tineri sfinĹŁi, a plecat din Kazan Ĺi nu s-a mai întors. În acea zi s-a hotÄrât sÄ moarÄ lumii Ĺi sfântul a simĹŁit atunci cÄ Dumnezeu l-a izbÄvit dintr-un cuptor de patimi, la fel ca Ĺi pe cei trei tineri izbÄviĹŁi din cuptorul de foc pentru cÄ nu s-au închinat idolilor, bÄtrânul a fost convins cÄ a plecat din lume nevÄtÄmat pentru cÄ nu s-a închinat desfrâului, mândriei, lÄcomiei Ĺi altor idoli.
Prin 1908, Sf. Varsanufie pÄrea sÄ se îmbolnÄveascÄ tot mai des, vorbind tot mai mult despre clipa despÄrĹŁirii de aceastÄ lume. În aprilie al aceluiaĹi an, cineva i-a trimis un pachet în care se afla marea schimÄ. CÄlugÄrul Varsanufie Ĺi-a dorit de multÄ vreme sÄ fie tuns în schima mare înainte de a muri dar nu a spus acest lucru nimÄnui în afarÄ de arhimandrit. De aceea, a vÄzut în aceea un semn cÄ se va duce la Domnul.
Într-o noapte de iulie 1910, pÄrintele s-a simĹŁit atât de rÄu încât a trebuit sÄ iasÄ din bisericÄ în timpul privegherii Ĺi sÄ se întoarcÄ la chilia lui. În dimineaĹŁa urmÄtoare nu mai putea sta singur pe picioare. În acea noapte a fost tuns în schima mare.
ÎnsÄ mila lui Dumnezeu l-a învrednicit cu zile Ĺi pÄrintele Ĺi-a revenit. Dar la mÄnÄstire au apÄrut alte probleme. CÄlugÄrii noi care veneau, erau majoritatea din medii duhovniceĹti mai relaxate Ĺi nu înĹŁelegeau sfinĹŁenia monahismului sau noĹŁiunea de duhovnic, astfel încât aceĹtia au început a cere reformÄ Ĺi schimbare în cadrul mÄnÄstirii. Ei urmÄreau poziĹŁii în posturi de conducere Ĺi sÄ închidÄ schitul. Din cauza numeroaselor plângeri ale fraĹŁilor nou veniĹŁi, Sf. Varsanufie a fost mutat ca egumen la MÄnÄstirea Golutvinsky. Când a sosit la noua mÄnÄstire, sfântul a gÄsit totul în paraginÄ. Cu toate acestea, nu Ĺi-a pierdut râvna Ĺi curând mÄnÄstirea Ĺi-a redobândit suflul duhovnicesc. Veneau tot mai mulĹŁi oameni auzind cÄ acolo este un pÄrinte venit de la Optina, ameliorîndu-se astfel Ĺi problema financiarÄ. Dar, pe fraĹŁii care se împotriveau regulilor din mÄnÄstire a trebuit sÄ-i îndepÄrteze.
La începutul lui 1913, Sf. Varsanufie s-a îmbolnÄvit din nou Ĺi l-a rugat pe Mitropolitul Macarie al Moscovei sÄ-i dea binecuvântare sÄ se retragÄ la Optina, dar n-a fost sÄ fie. Sfântul s-a dus la cele sfinte în ziua de 1 aprilie iar trupul i-a rÄmas la biserica din Golotvino pânÄ în 6 aprilie (care a fost Ĺi SâmbÄta lui LazÄr). DupÄ slujbÄ moaĹtele au fost trimise cu trenul la Optina pentru a fi îngropate acolo. Trenul a ajuns în gara Kozelsk în 8 aprilie iar sicriul a fost purtat de cler pânÄ la Optina.
Patriarhia Moscovei a autorizat ca slÄvirea PÄrinĹŁilor de la Optina sÄ se facÄ în 13 iunie,1996. Dezgroparea sfintelor moaĹte ale sfinĹŁilor Leonid, Macarie, Ilarion, Ambrozie, Anatolie I, Varsanufie Ĺi Anatolie II a început în 24 iunie/7 iulie, 1998 Ĺi s-a încheiat în urmÄtoarea zi. Dar, pentru cÄ hramurile bisericii (naĹterea Sf. Ioan BotezÄtorul Ĺi celelalte) se asociau cu datele dezgropÄrii sfintelor moaĹte, Patriarhul Alexei al II-lea a stabilit 27 iunie/10 iulie ca datÄ de comemorare a acestui eveniment. MoaĹtele sfinĹŁilor pÄrinĹŁi se odihnesc acum la noua bisericÄ a Icoanei Vladimir a Maicii Preacurate.
Cu ale lor sfinte rugÄciuni, Doamne, miluieĹte-ne Ĺi ne mântuieĹte pe noi. Amin.
Textul este preluat de pe site-ul Calendar Ortodox.