Sinaxar 6 August
Ăn aceasta lunÄ, ĂŽn ziua a Ĺasea, Schimbarea la FaĹŁÄ a Domnului Dumnezeului Ĺi Mântuitorului nostru Iisus Hristos.
La Ĺase zile dupÄ ce a spus ucenicilor SÄi : "Sunt unii din cei ce stau aici care nu vor gusta moartea pânÄ ce nu vor vedea ÎmpÄrÄĹŁia lui Dumnezeu venind întru putere" (Matei 16, 28 ; Marcu 9, 1), Iisus îi luÄ pe Apostolii SÄi preferaĹŁi : Petru, Iacov Ĺi Ioan ; ducându-i deoparte, urcÄ pe un munte înalt - muntele Taborului în Galileea - ca sÄ se roage. Se cuvenea într-adevÄr ca cei care aveau sÄ asiste la suferinĹŁa Sa la Ghetsimani Ĺi care aveau sÄ fie martorii cei mai importanĹŁi ai Patimilor Sale, sÄ fie pregÄtiĹŁi pentru aceastÄ încercare prin priveliĹtea slÄvirii Sale: Petru, pentru cÄ tocmai îĹi mÄrturisise credinĹŁa în dumnezeirea Sa ; Iacov, cÄci a fost primul care a murit pentru Hristos ; Ĺi Ioan care mÄrturisi din experienĹŁa sa slava dumnezeiascÄ, fÄcând sÄ rÄsune ca "fiu al tunetului" teologia Cuvântului întrupat.
El îi urcÄ pe munte, ca simbol al înÄlĹŁÄrii spirituale care, din virtute în virtute, duce la dragoste, virtute supremÄ care deschide calea contemplÄrii dumnezeieĹti. AceastÄ înÄlĹŁare era de fapt esenĹŁa întregii vieĹŁi a Domnului care, fiind îveĹmântat cu slÄbiciunea noastrÄ, ne-a deschis drumul cÄtre TatÄl, învÄĹŁându-ne cÄ isihia (liniĹtirea) este mama rugÄciunii, iar rugÄciunea este cea care aratÄ cÄtre noi slava lui Dumnezeu.
"Ĺi pe când se ruga, deodatÄ, faĹŁa Sa deveni o alta, Se schimba Ĺi sclipi ca soarele, în timp ce hainele sale devenirÄ strÄlucitoare, de un alb scânteietor, cum nu poate înÄlbi pe pÄmânt înÄlbitorul" (Marcu 9, 3). Cuvântul lui Dumnezeu întrupat îĹi arÄta astfel strÄlucirea naturalÄ a slavei dumnezeieĹti, pe care o avea în El însuĹi Ĺi pe care o pÄstrase dupÄ Întruparea Sa, dar care rÄmânea ascunsÄ sub acoperÄmântul trupului. ÎncÄ de la zÄmislirea Sa în pântecele Fecioarei, într-adevÄr, dumnezeirea S-a unit cu natura trupeascÄ iar slava divinÄ a devenit, în mod ipostatic, slava trupului asumat. Ceea ce Hristos le arÄta Apostolilor SÄi în vârful muntelui nu era deci o priveliĹte nouÄ, ci manifestarea strÄlucitÄ în El a îndumnezeirii naturii omeneĹti - inclusiv trupul - Ĺi a unirii Sale cu splendoarea dumnezeiascÄ.
Spre deosebire de faĹŁa lui Moise care strÄlucise de o slavÄ venitÄ din afara dupÄ revelaĹŁia din Muntele Sinai (cf. Exod 34, 29), faĹŁa lui Hristos apÄru pe muntele Taborului ca un izvor de luminÄ, izvor al vieĹŁii dumnezeieĹti fÄcutÄ accesibilÄ omului Ĺi care se rÄspândea Ĺi pe "veĹmintele" Sale, adicÄ asupra lumii din afarÄ dar Ĺi pe lucrurile fÄcute de activitatea Ĺi civilizaĹŁia omeneascÄ.
"El s-a schimbat la FaĹŁÄ, ne confirmÄ Sfântul Ioan Damaschin, nu asumând ceea ce El nu era ci arÄtându-le Apostolilor SÄi ceea ce El era, deschizându-le ochii Ĺi, din orbi cum erau, fÄcându-i vÄzÄtori" (Sfântul Ioan Damaschin, PredicÄ la Schimbarea la FaĹŁÄ, 12 - PG 96, 564). Hristos deschise ochii Apostolilor SÄi iar aceĹtia, cu o privire transfiguratÄ de puterea Duhului Sfânt, vÄzurÄ lumina dumnezeiascÄ indisociabil unitÄ cu trupul Sau. FurÄ deci ei înĹiĹi schimbaĹŁi la faĹŁÄ Ĺi primirÄ prin rugÄciune puterea de a vedea Ĺi cunoaste schimbarea survenitÄ în natura noastrÄ datorate unirii sale cu Cuvântul (Sf. Grigore Palama).
"Precum soarele pentru cele ale simĹŁurilor, aĹa este Dumnezeu pentru cele ale sufletului" (Sf. Grigore Teologul), de aceea autorii Evangheliilor spun cÄ faĹŁa Dumnezeului-Om, care este "lumina cea adevÄratÄ Care lumineazÄ pe tot omul care vine în lume" (Ioan 1, 9), sclipea ca soarele. Dar aceastÄ luminÄ era în fapt incomparabil superioarÄ oricÄrei lumini a simĹŁurilor Ĺi, incapabili sÄ îi mai suporte strÄlucirea inaccesibilÄ, Apostolii cÄzurÄ la pÄmânt.
Lumina nematerialÄ, necreatÄ Ĺi situatÄ în afara timpului, aceasta era ÎmpÄrÄĹŁia lui Dumnezeu venit întru puterea Duhului Sfânt, dupÄ cum Domnul promisese Apostolilor SÄi. ÎntrevÄzutÄ atunci pentru o clipÄ, aceastÄ luminÄ va deveni moĹtenirea veĹnicÄ a aleĹilor în ÎmpÄrÄĹŁie, când Hristos va veni din nou, strÄlucind în toata scânteierea slavei Sale. Va reveni învÄluit în lumina, în aceastÄ luminÄ care a strÄlucit în Tabor Ĺi care a ĹŁâĹnit din mormânt în ziua Învierii Sale, Ĺi care, rÄspândindu-se asupra sufletului Ĺi trupului celor aleĹi, îi va face sÄ strÄluceascÄ Ĺi pe ei "precum soarele" (cf. Matei 13:43).
"Dumnezeu este luminÄ, iar vederea Sa este luminÄ" (Sfântul Simeon Noul Teolog, Discurs Etic V, 276). Asemeni Apostolilor în vârful Taborului, numeroĹi SfinĹŁi au fost martorii acestei revelÄri a lui Dumnezeu în luminÄ. TotuĹi lumina nu este pentru ei doar un subiect de contemplaĹŁie, ci Ĺi harul îndumnezeitor care le permite sa "vadÄ" pe Dumnezeu, astfel încât se confirmÄ cuvintele Psalmistului : "întru lumina Ta vom vedea luminÄ" (Psalmii 35:10).
În mijlocul acestei slÄvite priveliĹti se arÄtarÄ - alÄturi de Domnul - Moise Ĺi Ilie, doi mari profeĹŁi din Vechiul Testament, reprezentând respectiv Legea Ĺi Proorocii, care îl mÄrturiseau ca stÄpân al celor vii Ĺi al celor morĹŁi (Moise a murit înainte de a intra în PÄmântul FÄgÄduinĹŁei iar Ilie a fost dus într-un loc tainic fÄrÄ sÄ cunoascÄ moartea). Ĺi vorbeau cu El, în lumina, despre Exodul pe care avea sÄ îl înfÄptuiascÄ la Ierusalim, adicÄ Patimile Sale, cÄci prin Patimi Ĺi prin Cruce aceastÄ slÄvire trebuia sÄ fie datÄ oamenilor.
IeĹiĹŁi afarÄ din ei înĹiĹi, rÄpiĹŁi în contemplarea luminii dumnezeieĹti, Apostolii erau copleĹiĹŁi ca de un somn Ĺi "neĹtiind ce zice, Petru îi spuse lui Iisus : StÄpâne, ce bine ar fi sÄ rÄmânem aici; dacÄ vrei vom face trei corturi : unul pentru tine, unul pentru Moise si unul pentru Ilie". Întorcându-Ĺi apostolul de la aceasta dorinĹŁa prea omeneascÄ, ce consta în a se mulĹŁumi de bucuria pÄmânteascÄ a luminii, Domnul le aratÄ atunci un "cort" mai bun Ĺi un lÄcaĹ cu mult mai înalt pentru a sÄlÄĹlui în el slava Sa. Un nor luminos veni sÄ îi acopere cu umbra Sa, iar glasul TatÄlui Se fÄcu auzit în mijlocul acestui nor, mÄrturisind pe Domnul : "Acesta este Fiul Meu prea-iubit, în care am bine-plÄcut; ascultaĹŁi de El". Acest nor era harul Duhului înfierii Ĺi, la fel ca Ĺi la Botezul SÄu în Iordan, glasul TatÄlui mÄrturisea pe Fiul Ĺi arÄta cÄ cele trei entitÄĹŁi ale Sfintei Treimi, întotdeauna unite, participÄ la Mântuirea omului.
Lumina lui Dumnezeu, care permisese mai întâi Apostolilor sÄ îl "vadÄ" pe Hristos, îi ridicÄ la o stare superioarÄ viziunii Ĺi cunoĹtinĹŁei omeneĹti cînd ea strÄluci mai puternic. IeĹiĹŁi în afarÄ de tot ce este vizibil Ĺi chiar din ei înĹiĹi, ei pÄtrunserÄ atunci în întunericul supra-luminos, în care Dumnezeu petrece (Psalmii 17:12) Ĺi "închizând uĹa simĹŁurilor lor", ei primirÄ revelaĹŁia Tainei Treimii, care este mai presus de orice afirmaĹŁie Ĺi de orice tÄgÄduire (Teologia misticÄ a Sfântului Dionisie Areopagitul a fost aplicatÄ Tainei SchimbÄrii la FaĹŁÄ în principal de cÄtre Sf. Grigore Palama).
ÎncÄ insuficient pregÄtiĹŁi revelaĹŁiei unor asemenea taine, cÄci nu trecuserÄ încÄ prin încercarea Crucii, Apostolii se înspÄimântarÄ cumplit. Dar când îĹi ridicarÄ capetele, îl vazurÄ pe Iisus, singur, redevenit ca mai înainte, Care se apropie de ei Ĺi îi liniĹti. Apoi, coborând din munte, El le ceru sÄ nu vorbeascÄ nimÄnui de cele ce vÄzuserÄ, pânÄ când Fiul Omului nu se va scula din morĹŁi.
SÄrbÄtoarea SchimbÄrii la FaĹŁÄ este deci prin excelenĹŁÄ aceea a îndumnezeirii naturii noastre omeneĹti Ĺi a participÄrii trupului nostru trecÄtor la bunurile veĹnice, care sunt mai presus de fire. Înainte chiar de a îndeplini Mântuirea noastrÄ prin Patimile Sale, Mântuitorul aratÄ atunci cÄscopul venirii Sale în lume era tocmai sÄ aducÄ pe tot omul la contemplaĹŁia slavei Sale dumnezeieĹti. Din acest motiv sÄrbÄtoarea SchimbÄrii la FaĹŁÄ i-a atras în mod deosebit pe cÄlugÄri, care Ĺi-au închinat întreaga viaĹŁÄ cÄutÄrii acestei lumini.
Numeroase MÄnÄstiri au fost închinate acestei SÄrbÄtori, mai ales dupÄ controversa isihastÄ din secolul XIV, despre natura luminii din Tabor Ĺi despre contemplaĹŁie. De notat de asemenea cÄ, dupÄ o tradiĹŁie care circula pe vremea iconoclasmului, prima IcoanÄ, scrisÄ de înĹiĹi Apostolii, a fost aceea a SchimbÄrii la FaĹŁÄ. E vorba desigur mai puĹŁin de un fapt istoric cât de o interpretare simbolicÄ, prezentând legÄtura intimÄ întreĹŁinutÄ de tradiĹŁia Bisericii între arta Icoanei Ĺi aceastÄ SÄrbÄtoare a vederii lui Hristos întru slavÄ.
A CÄruia este slava Ĺi puterea ĂŽn veci. Amin.
Textul este preluat de pe site-ul Calendar Ortodox.