Sinaxar 27 August
Ăn aceasta luna, ĂŽn ziua a douazeci si saptea, pomenirea Preacuviosului Parintelui nostru Pimen cel Mare.
Sfântul Pimen era de origine din Egipt. La vârsta de cincisprezece ani se duse sa-i regÄseascÄ pe cei sase fraĹŁi ai sÄi, asceĹŁi in pustiul Sketis (adicÄ "al Schitului"): Avva Anuv era cel mai mare (cf. 6 iunie) iar Paisie cel mai mic (izvoarele nu ne permit sa spunem cu siguranĹŁÄ ca acest Paisie e sfântul prÄznuit la 19 iunie). Pe când era ĂŽncÄ tânÄr, Pimen se duse sÄ ĂŽl cerceteze pe un bÄtrân (avvÄ, stareĹŁ) despre trei gânduri, dar ĂŽn timpul discuĹŁiei uitÄ de unul din ele. Ăntors la el ĂŽn chilie Ĺi amintindu-Ĺi-l, plecÄ pe datÄ, parcurgând lungul drum ce ĂŽl separa de bÄtrân pentru a-i spune gândul sau. Admirându-i grija de a-Ĺi pÄstra sufletul curat ĂŽn faĹŁa lui Dumnezeu, Batrânul ĂŽi prezise : "Pimen, numele tÄu va fi rostit ĂŽn tot Egiptul iar tu vei deveni cu adevÄrat 'pastor' [Pimen ĂŽn greceĹte ĂŽnseamnÄ 'pastor'] al unei turme mari". Când centrul monastic de la Sketis a fost devastat de cÄtre barbarii mazici (407), cei Ĺapte fraĹŁi au reuĹit sÄ scape masacrului Ĺi, luând-o pe drumul exploatÄrilor de nitriu din zonÄ, se instalarÄ la Terenuthis, ĂŽn partea superioarÄ a Egiptului, pe malurile Nilului. Pimen deveni aici foarte renumit ĂŽncât oamenii pioĹi ĂŽi pÄrÄseau pe bÄtrânii la care se duceau sÄ cearÄ sfaturi, pentru a veni la el. Când venea cineva la Avva Anuv, el ĂŽl trimitea la Pimen, recunoscând cÄ primise harul ĂŽnvÄĹŁÄrii celorlalĹŁi, dar Pimen nu lua niciodatÄ cuvântul ĂŽn prezenta fratelui sÄu mai mare Ĺi refuza sÄ vorbeascÄ dupÄ un alt bÄtrân, chiar dacÄ ĂŽi ĂŽntrecea pe toĹŁi.
Aflând unde se retrÄseserÄ cei Ĺapte fraĹŁi, mama lor ĂŽncercÄ sÄ ĂŽi ĂŽntâlneascÄ dar ei refuzarÄ, de aceea se duse ĂŽn faĹŁa bisericii Ĺi aĹtepta ca asceĹŁii sÄ vinÄ acolo pentru adunarea lor de fiecare sÄptÄmânÄ, sâmbÄta (când privegheau ĂŽmpreunÄ pânÄ duminicÄ). VÄzând-o, fiii ei ĂŽĹi ĂŽntoarserÄ faĹŁa imediat. Ea alergÄ dupÄ ei Ĺi, gÄsind uĹa ĂŽncuiatÄ, plângea gemând. Pimen ĂŽi zise atunci din interior : "VoieĹti sÄ ne vezi aici sau pe lumea cealaltÄ ?". Ea ĂŽi rÄspunse : "Dar nu sunt eu mama voastrÄ ? Nu eu v-am crescut la sân ? Acum când pÄrul mi-a albit, nu pot deci sÄ vÄ vÄd ?". El relua : "DacÄ tu ĂŽĹŁi stÄpâneĹti dorinĹŁa de a ne vedea pe lumea aceasta, ai sÄ ne vezi veĹnic ĂŽn lumea cealaltÄ". Ĺi mama cea evlavioasÄ plecÄ atunci plinÄ de bucurie, zicând : "DacÄ vÄ vÄd cu siguranĹŁÄ acolo, atunci nu mai doresc sÄ vÄ vÄd aici pe pÄmânt".
Ăn primii ani Pimen postea mult, petrecând adesea douÄ sau trei zile la rând fÄrÄ sÄ mÄnânce Ĺi ĂŽĹi supunea trupul la un regim de mare austeritate. Dar cu timpul, câĹtigÄ o mare experienĹŁÄ ĂŽn ĹtiinĹŁa spiritualÄ Ĺi, devenit medic, cÄlÄuzÄ Ĺi luminÄtor pentru locuitorii pustiului, el ĂŽnvÄĹŁa sÄ mÄnânce moderat ĂŽn fiecare zi pentru a nu cÄdea nici ĂŽn mândrie nici ĂŽn lÄcomie Ĺi sÄ urmeze astfel calea ĂŽmpÄrÄteascÄ cea uĹoarÄ si fÄrÄ griji. Când ĂŽntr-o zi un frate ĂŽl surprinse spÄlându-se pe picioare Ĺi a fost smintit, el ĂŽi rÄspunse : "Noi nu am ĂŽnvÄĹŁat sÄ ne ucidem trupul, ci patimile". El mai spunea adesea : "Tot ceea ce depÄĹeĹte mÄsura, de la diavolul vine".
CumpÄtat ĂŽn ascezÄ, era totuĹi foarte strict ĂŽn ceea ce privea relaĹŁiile cu oamenii Ĺi ĂŽĹi considera chilia ca mormânt al sÄu, ĂŽn care cÄlugÄrul, ca un mort, trebuie sÄ rÄmânÄ strÄin oricÄrei legÄturi cu cele pÄmânteĹti. Ăntr-o zi, guvernatorul ĹŁinutului, dorind sÄ ĂŽl vadÄ, ĂŽl arestÄ pe bÄiatul surorii sale, pentru ca BÄtrânul sÄ vinÄ sÄ mijloceascÄ ĂŽn favoarea lui. Dar Pimen rÄmase insensibil implorÄrilor surorii sale, spunând : "Pimen nu a nÄscut copil". Ĺi trimise vorbÄ guvernatorului sÄ fie judecat dupÄ lege dacÄ fÄcuse vreo greĹealÄ. Desigur, BÄtrânul nu a acĹŁionat ca un fÄrÄ-de-inimÄ, ci cu ĂŽnĹŁelepciunea Ĺi discernÄmântul sÄu a ĂŽnĹŁeles cÄ guvernatorul se va lÄsa pÄgubaĹ.
Când un vizitator voia sÄ discute cu el despre lucruri ĂŽnalte, BÄtrânul rÄmânea tÄcut ; dar daca era ĂŽntrebat despre patimi Ĺi despre modul de a vindeca sufletul, atunci rÄspundea cu bucurie. DÄdea interlocutorilor sÄi rÄspunsuri ĂŽn funcĹŁie de capacitatea lor de ĂŽnĹŁelegere Ĺi de posibilitÄĹŁile lor, pentru a-i ĂŽncuraja sÄ progreseze ĂŽn virtute. Ănainte de toate el ĂŽi sfÄtuia sÄ nu lase loc gândurilor pÄtimaĹe complÄcându-se ĂŽn ele sau ĂŽncercând sÄ le rÄspundÄ ; Ĺi asigura cÄ ele vor dispÄrea astfel de la sine : "Noi nu le putem ĂŽmpiedica sÄ vinÄ sÄ ne tulbure, dar e ĂŽn puterea noastrÄ sÄ le rezistÄm". El ĂŽnvÄĹŁa cÄ a se arunca ĂŽn pe sine faĹŁa lui Dumnezeu, a nu se mÄsura pe sine Ĺi a lÄsa ĂŽn urma sa toatÄ voia proprie sunt instrumentele curÄĹŁirii sufletului; dar mai ales prin osândirea de sine Ĺi prin trezvie sufletul va putea sÄ se zideascÄ Ĺi sÄ progreseze spre desÄvârĹire. Când fu ĂŽntrebat ĂŽntr-o zi dacÄ se cuvenea sÄ fie atenĹŁionaĹŁi fraĹŁii ce erau vÄzuĹŁi ĂŽn vreo greĹealÄ, Pimen rÄspunse : "Ăn chiar clipa ĂŽn care noi acoperim greĹeala fratelui nostru, Dumnezeu o acoperÄ pe a noastrÄ, iar când noi scoatem la ivealÄ greĹeala fratelui nostru, Dumnezeu o vÄdeĹte pe a noastrÄ". Iar când vedea câte un frate adormind la biserica, departe de a-l mustra, Batrânul Sfânt prefera sÄ ĂŽi ia capul Ĺi sÄ ĂŽl punÄ ĂŽn poala sa, lÄsându-l sÄ se odihneascÄ. Cât despre trezvia proprie, veghea la ea cu stricteĹŁe ĂŽn orice clipÄ, Ĺtiind cÄ ĂŽnceputul tuturor viciilor este ĂŽmprÄĹtierea ; iar când trebuia sÄ iasÄ din chilia sa, se aĹeza mai ĂŽnainte câte o orÄ, punând rânduialÄ ĂŽn gândurile sale.
El mai spunea cÄ "omul are nevoie de smerenie ca de suflarea ce iese din nÄrile sale" Ĺi cÄ prin osândirea de sine, care ne face sÄ ĂŽl considerÄm pe fratele nostru mai sus decât noi, putem ajunge la aceasta smerenie care ne aduce odihna ĂŽn orice ĂŽmprejurare. El ĂŽnsuĹi adusese la o asemenea mÄsurÄ dispreĹŁuirea de sine ĂŽncât mÄrturisea cu sinceritate : "Ăn locul ĂŽn care Satan e aruncat, eu mÄ arunc Ĺi mÄ aĹez sub fiinĹŁele iraĹŁionale, cÄci ele sunt ireproĹabile". Când era ĂŽntrebat cum de era posibil sÄ se considere mai prejos de orice fiinĹŁÄ creatÄ de Dumnezeu Ĺi chiar de un ucigaĹ, BÄtrânul rÄspundea : "El nu a fÄcut decât greĹeala aceasta,eu ĂŽnsÄ pÄcÄtuiesc ĂŽn fiecare zi".
VÄzând ĂŽntr-o zi pe o femeie jelindu-se pe mormântul soĹŁului Ĺi al fiului sÄu, Avva Pimen spuse fratelui sau Anuv cÄ nu poate deveni cÄlugÄr cel care nu a atins ĂŽncÄ o asemenea mÄsurÄ ĂŽn plângere sufletului Ĺi o mortificare neĂŽncetatÄ a trupului. AltÄ datÄ cÄzu ĂŽn extaz ĂŽn faĹŁa unuia din cei apropiaĹŁi lui, care ĂŽl intrebÄ apoi unde fusese dus. El rÄspunse : "Gândul meu era acolo unde se gÄsea Sfânta MaicÄ a Domnului, care plângea pe Crucea Mântuitorului Ĺi aĹ vrea ĂŽn toatÄ vremea sÄ plâng Ĺi eu astfel".
Ăntr-o zi vizitatori cunoscuĹŁi venirÄ din Siria pentru a-i pune ĂŽntrebÄri despre curÄĹŁia sufletului, dar BÄtrânul nu Ĺtia greceĹte Ĺi nu aveau interpret. Remarcând jena musafirilor sÄi, Pimen ĂŽncepu dintr-odatÄ sÄ vorbeascÄ greceĹte Ĺi le spuse: "Firea apei este moale, cea e pietrei este durÄ ; dar un burduf din piele agÄĹŁat deasupra unei pietre Ĺi care lasÄ apa sÄ curgÄ picÄturÄ cu picÄturÄ, pÄtrunde piatra. AĹa Ĺi cuvântul lui Dumnezeu este blând iar inima noastrÄ e durÄ, dar omul care ĂŽl aude adesea ĂŽĹi deschide inima cÄtre frica de Dumnezeu".
DupÄ ce a strÄlucit mulĹŁi ani ca un luceafÄr ĂŽn pustiu, ĂŽnvÄţând prin propria experienĹŁÄ Ĺi fÄcându-se un model viu al tuturor virtuĹŁilor, Avva Pimen a adormit ĂŽn pace, la câtva timp dupÄ Sfântul Arsenie cel Mare (dupÄ 449), dar fÄrÄ sÄ fi revÄzut pustiul Schitului.
Cu peste 200 de apoftegme, admirabile prin profunzimea Ĺi ĂŽnĹŁelepciunea lor, Sfântul Pimen ocupÄ locul de frunte ĂŽn diferitele colecĹŁii de Apoftegme ale PÄrinĹŁilor din Pustiu. Cum el relua adesea cele spuse de PÄrinĹŁii de mai ĂŽnainte, se estimeazÄ cÄ Sfântului Pimen sau celor ucenicilor lui apropiaĹŁi li se datoreazÄ primele culegeri de Apoftegme.Tot ĂŽn aceasta zi, pomenirea Sfintei Mucenite Eutalia.
Aceasta sfânta era din Sicilia, având mama elina, cu curgeri de sânge, care si ea se numea Eutalia, pe care au tamaduit-o Sfintii Mucenici Alfion, Filadelf si Chiprin; caci s-au aratat acesti trei sfinti mucenici În somn Eutaliei si i-au zis: "De crezi În Hristos si de te vei boteza, cu adevarat te vei vindeca si te vei mântui; iar de nu crezi, fugi departe de la noi". Iar Eutalia desteptându-se, s-a plecat cuvintelor Sfintilor Mucenici. Pentru aceasta crezând s-a botezat cu Eutalia fiica sa cea de un nume; avea Însa si un fecior anume Sermilian, care a prins-o sa o sugrume, pentru ca crezuse În Hristos. Iar slujnica ei a scapat-o din mâinile lui. Pentru aceasta Eutalia fiica ei a mustrat foarte pe vrajmasul acela, fratele ei, caci a vrut sa omoare pe mama-sa; dar el zise: "Au doara si tu esti crestina?" Iar sfânta a zis: "Adevarat si cu osârdie doresc a muri pentru Hristos". Deci necuratul acela dezbracând-o a batut-o cumplit, apoi a dat-o uneia din slugi ca sa o rusineze; iar ea facând rugaciune a orbit sluga. Atunci fratele ei vazând un lucru ca acesta, i-a taiat capul.
Tot ĂŽn aceasta zi, pomenirea Preacuviosului Parintelui nostru si Marturisitorului Liverie (Liberiu), papa Romei.
Acest sfânt a trait pe vremea Împaratiei lui Constantie (337-361), si a fost Într-ajutor marelui Atanasie si lui Pavel Marturisitorul ca sa-si ia scaunele lor. Drept aceea Împaratul Constantie, dupa moartea fratelui sau a trimis de l-a adus de la Roma, si Încercând a-l pleca ca sa se fereasca de Împartasire cu Atanasie, si ca sa fie la un gând pentru caterisirea lui. Dar neputând a-l pleca, l-a izgonit În Tracia. Dupa aceea mergând Împaratul la Roma si fiind silit de multi, a poruncit sa-si ia fericitul Liverie iarasi scaunul, la care si mergând a raposat În Domnul.
Tot ĂŽn aceasta zi, pomenirea Preacuviosului Parintelui nostru Osie, episcopul Cordovei (Cordoba, Spania).
Fericitul acesta, stralucind mai Înainte În sihastrie si fiind Împodobit cu tot felul de fapte bune, a fost facut episcop al scaunului Cordobei din Spania. Apoi având râvna pentru credinta ortodoxa, a mers si la marele si Întâiul Sobor, de la Niceea, mustrând si lepadând tulburarea cea arieneasca. Acesta a strâns si Soborul ce s-a facut la Sardica si exarh a fost, Între cei ce se adunasera atunci acolo, pentru ca nu iscalise caterisirea Împotriva marelui Atanasie si a altor multi episcopi goniti din scaunele lor de catre Constantie, sau mai bine, pentru ca nu era la o unire cu raul eres al lui Arie, a fost izgonit, si suferind multe scârbe si patimi, a luat sfârsitul Într-acel surghiun.
Tot În aceasta zi, pomenirea botezului famenului etiopian, de catre Sfântul Filip.
Tot În aceasta zi, pomenirea Sfintei Antusa cea noua, care cu sac de par fiind Îmbracata si cu piatra legata de grumaji si În put aruncata, s-a savârsit.
Tot În aceasta zi, pomenirea Sfântului Mucenic Fanurie.
In timpul lucrarilor pentru scoaterea la iveala a zidurilor fortaretei din Rodos (Rhodos), muncitorii au descoperit ruinele unei frumoase biserici de altadata, sub dalele careia au gasit numeroase icoane. Printre ele, singura care era intacta era o icoana reprezentând un tânar militar, care tinea in mâna sa dreapta o cruce, deasupra careia se gasea o lumânare aprinsa, iar de jur-imprejurul icoanei erau reprezentate doisprezece scene ale muceniciei sale. Episcopul locului, Nil (1355-1369), a putut descifra inscriptia: "Sfântul Phanourios" (Fanurie), nume care nu se gasea in vechiile martirologii si sinaxare. Cum guvernatorul insulei refuza sa-i acorde permisiunea de a restaura biserica, piosul Episcop s-a dus la Constantinopol, obtinând de la imparat dreptul de a o face. De atunci, Sfântul Fanurie a savârsit multe minuni, îndeosebi pentru gasirea obiectelor si animalelor disparute.
Dupa o traditie populara raspândita in Creta, mama sfântului ar fi fost o mare pacatoasa si, in ciuda tuturor eforturilor sale, sfântul nu a reusit sa o converteasca. El nu a incetat totusi nici o clipa sa se roage pentru mântuirea ei; iar când pagânii au venit sa-l ucida cu pietre, sfântul ar fi exclamat: "Pentru aceste osteneli, Doamne, ajuta-le tuturor celor care se vor ruga pentru mântuirea mamei lui Fanurie". De aceea, pâna astazi când credinciosii din Creta pierd vreun obiect, ei au obiceiul sa faca prajituri pe care le dau celor saraci pentru iertarea mamei sfântului Fanurie.
Cu ale lor sfinte rugÄciuni, Doamne, miluieĹte-ne Ĺi ne mântuieĹte pe noi. Amin.
Textul este preluat de pe site-ul Calendar Ortodox.