Schimbarea vieții cetății pornește întotdeauna din adâncul omului, nu din mecanismele exterioare ale lumii. Când omul își limpezește mintea, își curățește inima și își așază voia în ascultare de Dumnezeu, el devine lumină a lumii. Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție nu ne promit că vom schimba lumea prin strategii sociale și revoluționare, ci ne arată că ordinea din jur se naște firesc din ordinea lăuntrică. Un suflet transformat prin puterea Harului devine, fără emfază, un reper duhovnicesc și moral care întărește comunitatea, o liniște care vindecă tensiuni, o lumină care deschide căi de viețuire autentică. Puterea lui nu stă în discurs, ci în felul de a fi.
Sfântul Serafim de Sarov a rostit o învățătură din trăirea proprie pe care mulți o invocă, uneori fără a-i simți adevărata însemnătate: „Dobândește pacea lăuntrică și mii în jurul tău se vor mântui.” (Sfântul Serafim de Sarov, Convorbirea cu Motovilov, în Convorbiri duhovnicești, Ed. Sofia, 2005). Nu e o metaforă poetică, ci o axiomă a modului de existență întru Hristos: omul pacificat devine asemenea unei fântâni curate, oricine se apropie se poate adăpa cu bucurie și îndestulare.
De aceea, adevărata înnoire a cetății începe cu acel efort modest, dar drastic, de a ne lăsa plămădiți de Har. Când inima omului se întoarce spre Dumnezeu, cetatea întreagă simte, mai devreme sau mai târziu, mireasma unei renașteri tainice. În fond, transformarea lumii nu este altceva decât rodul transformării oamenilor care o alcătuiesc.
Ordinea omenească nu se poate susține doar prin rațiune, calcule și diplomație. Toate acestea sunt necesare, firește, dar ele devin sterile dacă rămân tăiate de la Izvorul care le dă sens. Harul nu transformă politica într-o liturghie, dar o ferește de rătăcirea spre arbitrar și spre orbirea intereselor.
Sfinții Părinți ai Bisericii au vorbit despre „sinergia” dintre lucrarea omului și lucrarea lui Dumnezeu. Pentru Sfântul Ioan Gură de Aur, puterea politică este „o rânduială a lui Dumnezeu pentru binele obștesc” (Ioan Gură de Aur, Omilia 23 la Romani), tocmai pentru că, atunci când omul se străduiește să facă binele, Harul vine și stabilizează ceea ce altfel ar rămâne fragil și nestatornic. Nu în sens magic, ci în sens de luminare morală și sfințitoare, anume că Harul pune ordine acolo unde apare patimă, pune cumpătare acolo unde ar izbucni mândria, pune milă acolo unde legea devine prea aspră.
Categoria: Articole
Cautare:
Doar prin schimbarea noastră putem schimba viața cetății
Vizualizari: 19
Id: 31366
Imagine:
Share:
Cand, cum si in ce perioada se poate consuma Aghiasma Mare?
„Vesnica pomenire!”
Reguli pentru crestinii care merg duminica la Biserica
Cum trebuie sa se incheie fiecare rugaciune crestina?
Puterea celor 40 de liturghii si parastase
Maica duhovniceasca din manastire
Pietism, zelotism, intelectualism, hipercriticism
Usa pocaintei
Numai Dumnezeu cunoaste inima omului
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Radiouri online
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.