www.resurse-ortodoxe.ro - Predici, rugăciuni, filme, cărți, conferințe ortodoxe

SFANTUL IGNATIE AL ANTIOHIEI :: Patristica

SFANTUL IGNATIE AL ANTIOHIEI :: Patristica

Sfantul Ignatie al Antiohiei

Viata.

Ignatie este considerat ca fiind "unul din caracterele cele mai originale ale Bisericii primare". Toate informatiile despre el provin din cele "sapte scrisori" autentice ale sale (certificate de Irineu, Origen, Eusebiu si Ieronim). Ne este descris pe larg, in trasaturi de foc, ceea ce a facut ca numele sau de Ignatie sa fie derivat din cuvantul latin "ignis" (foc). In toate formulele de adresare din introducerile celor sapte scrisori, el se numeste "Teoforul". Sfantul Ignatie a fost al treilea episcop al Antiohiei (daca Petru a fost primul) sau al doilea (daca Evodiu a fost primul). Martiriul Sfantului Ignatie este un lucru cert, el fiind condamnat sa fie sfasiat de fiare si, de la Antiohia la Roma, a mers sub escorta a 10 soldati - numiti de el "leoparzi" (Romani, V, 1). Spre Roma, a mers parte pe mare, parte pe uscat (prin Asia Mica si prin Europa).

Cu ocazia acestui drum si-a redactat si scrisorile sale. S-a oprit la Smirna, unde a fost oaspetele Sfantului Policarp si unde a primit delegatiile si episcopii Bisericilor din Efes, Magnesia (pe Meandur si Tralli) carora, la despartire, le-a dat o scrisoare de multumire si de sfaturi adresate comunitatilor lor. Tot de aici, el scrie si crestinilor din Roma, pentru a-i ruga sa nu intervina la autoritati spre a-1 salva de la moarte. La Troada afla vestea fericita a incetarii persecutiei in Biserica Antiohiei; tot de aici trimitand scrisori crestinilor din Filadelfia, celor din Smirna si lui Policarp insusi. A traversat apoi Macedonia (pe via Ignatia), pana la Dyrrachium (Durazzo), trecand pnn Filipi si Tesalonic. Filipenii l-au primit cu multa dragoste, scriind antiohienilor prin Sfantul Policarp si rugandu-l pe acesta sa le trimita scrisorile Sfantului Ignatie, pe care le avea. Aceasta cerere a provocat scrisoarea Sfantului Policarp catre filipeni.

Dupa relatarea antiohiana, Sfantul Ignatie a suferit moartea prin fiare (animale) in amfiteatru, catre sfarsitul spectacolelor date de Traian in cinstea victoriei acestuia impotriva dacilor (apectacolele tinand un an - 107). Din trupul sau n-au ramas decat oasele cele mai tari, pe care crestinii, ridicandu-le, le-au dus in Antiohia, unde ele au primit inca de la inceput un adevarat cult.

Biserica ortodoxa praznuieste pe Sfantul Ignatie la 20 decembrie, iar cea catolica la 1 februarie.

Opera.

Sfantului Ignatie i s-au atribuit mai multe opere decat a scris aceste in realitate. Autentice sunt. numai cele sapte scrisori adresate:
     1. efesenilor
     2. magnesienilor
     3. trallienilor
     4. romanilor
     5. filadelfienilor
     6. smirnenilor
     7. Sfantului Policarp.

Autenticitatea acestor opere e garantata de scrisoarea Sfantului Policarp catre filipeni, de Eusebiu si de Ieronim.

Doctrina.

Hristologia - centru al teologiei ignatiene; Hristos, pe care el tine sa-L fereasca, in Biserica, de fiarele eretice, de ierburile diavolului, de plantele parazite si de imputiciunile diavolului, care sunt ereziile.

Hristos, Cel din afara timpului si invizibil, S-a facut pentru noi vizibil. El, Cel ce nu putea fi niciodata atins si era nepatimitor, S-a facut patimitor, suferind in tot chipul pentru noi. Hristos este Marele Preot, mai presus de toti preotii (si ei sunt buni). Lui I s-au incredintat sfintele sfintilor, singurul Caruia I s-au descoperit cele ascunse ale lui Dumnezeu. Hristos este usa Tatalui prin care intra Avraam, Isaac, Iacob, profetii, Apostolii si Biserica. Toate acestea sunt spre unirea cu Dumnezeu.

Sfanta Euharistie - doctrina nemuririi, antidotul de a scapa de moarte si de a trai vesnic in Hristos. Euharistia este trupul Mantuitorului Hristos, trup care a suferit pentru pacatele noastre si pe care Tatal, in bunatatea Lui, L-a inviat.

Biserica - este numita altar. Ignatie intrebuinteaza, pentru prima data in istoria literaturii crestine, expresia de "Biserica universala" (katholiki Ekklisia). Biserica universala care se afla acolo unde e Hristos.

Ierarhia bisericeasca - prezentata precis si amanuntit. Comunitatile sunt conduse de cate un episcop si episcopii sunt asezati pana la marginile pamantului. Fara episcop nu se poate face nimic, cu toate ca el nu concentreaza in sine exclusiv intreaga ierarhie si intreaga Biserica. Sfantul Ignatie precizeaza: "Va indemn, straduiti-va sa faceti totul in acelasi gand cu Dumnezeu, sub presedintia episcopului in locul lui Dumnezeu si a preotilor in locul colegiului apostolic si a diaconilor foarte dulci mie si carora li s-a incredintat slujirea lui lisus Hristos". Este o viata de obste in care toate sunt impreuna si toate se fac impreuna. Sfantul Ignatie recomanda Sfantului Policarp: "colaborati unii cu altii, luptati impreuna, mergeti impreuna, suferiti impreuna, dormiti impreuna, sculati-va impreuna, ca iconomi, asistenti si slujitori ai lui Dumnezeu".

Sclavii - sunt tratati cu dulceata. In Biserica lui Hristos, toti suntem egali, insa cu acest gand, ei sa nu se ingamfe, ci sa slujeasca slavei lui Dumnezeu, pentru ca sa obtina de la Acesta o libertate mai mare. Ei sa nu doreasca a fi eliberati cu bani din fondul comun, ca sa nu ajunga sclavi ai poftei.

Iisus-Hristos
Sfinții zilei
Căutare

2. Căutare rapidă - cuvânt:

Știri ortodoxe
Recomandări:
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.